Fiska Makrill

Nu har makrillsäsongen dragit igån på allvar. Det är inget så där galet makrill år i år som det var förra sommaren men gott om fisk är det i alla fall. Det är inte mycket som smakar bättre än nystekt egenfångad makrill och att ge sig ut på havet och fiska är något som hör sommaren till. Hur bär man sig åt då? Det krävs egentligen inte särskillt mycket, men tror likväl att alla sjöbjörnar har sina egna specialknep och tips. Här kommer mina.
 
Du behöver tillgång till båt eller metspö från en brygga där du vet att det går makrill. Nästa steg är att köra ut till ditt bästa makrillställe som helst ingen annan vet om. Sedan finns det två varianter dörja eller meta. Personligen tycker jag det är trevligare att meta och då behöver man en burk med agnsill (kan köpas i mataffären till några av mina vänners stora förvånan). Tina sillen i en hink med vatten, ha en balja i beredskap att slänga fångsten i och mät upp ca två famn från bottnen på metorna innan du agnar och börjar fiska. Sedan är det bara att invänta storfångsten och njuta av stillheten på havet.

Det går också heta diskutioner om vilken tid på dagen som är bäst vad gäller fiske. Att det är dåligt att fiska mitt på dagen är nog de flesta överrens om men vad som är bäst morgon eller kväll är ett av livets stora gåtor. Jag kan uppskatta både morgonfiske och kvällfiske. Det är något extre mysigt med att gå upp kl halv 6 på morgonen och ge sig ut på ett spegelblankt hav när allt är tyst och stilla, sjöröken ligger på vattnet och så äter man frukost (macka med stekt ägg) på vägen ut med båten. Men det är lika rofyllt att ligga och guppa i solnedgången en stilla sommarkväll. 

 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Hehe...känner mig lite träffad här som "förvånad vän" ;) Tyckte det var superlyxigt när vi åt egen makrill och potatis i Marstrand förra sommaren! :D

Svar: Hehe kanske men jag nämner inga namn ;) Dock är du inte den ända förvånade vännen. Ja det var supermysigt och fiskpinnar var ju det ultimata tillbehöret!! xD
theadventuresofmathilda

Kommentera här: