Whats on the plate

Under min resa till Stockholm så blev det trots det fina vädret i alla fall en innomhusaktivitet. Stockholm myllrar ju av museum och denna gången var det Fotografiska som lockade mitt intresse. Jag hade inte vart här innan men har hört av andra att de har superhäftiga utställningar. Så med en promenad från Gamla stan till Södermalm blev det ett besök.
 
Inne på museet var det flera fotoutställningar att titta på men min personliga favorit som fångade mitt intresse så pass mycket att den får ett eget blogginlägg är "Whats on the plate". Det är en utställning skapad Erik Wiman och Magnus Wennman i ett sammarbete mellan AftonbladetTV, Rädda Barnen och Fotografiska. Med obehframkallande bilder och känslosamma texter av ren fakta skildrar den sanningen om den pågående svälten i Centrala Afrika som utgör den värsta humanitära katastrofen sedan andra världskriget. När jag gick runt och tittade på bilderna i den mörka salen på fotografiska där utställingen hölls innfölls en gemensam känsla av stumhet. Utställningen strävade efter att svara på frågan vad äter man när det är svält? Hur lever de barnen som har detta som vardag, där det inte är något ofattbart som händer någon annan stans utom det är den ända verkligheten man känner till? Jag vill verkligen rekommenderar att kolla utställningen för det var en oerhört mäktig upplevelse som lämnade avtryck på mig. Har man inte möjlighet att besöka den på plats på fotografiska kan man kolla in online varianten här.

 

 
 

Kommentera här: