2017

Den här månaden blir det inga december favoriter, utom istället kommer jag titta tillbaka på hela året. Kan väl ändock nämna att om jag hade skrivit mina vanliga decemberfavoriter så hade de garanterat handlat om julen allihopa. När vi närmar oss nyår så tror jag alla tänker tillbaka på året som har gått, vart tog det vägen egentligen. Och så minns man allt man gjort. Och sedan är nästa steg att drömma om allt man vill göra nästa år. Så det är precis vad jag tänker göra idag. I alla fall första steget med att tänka tillbaka på allt jag gjort och det är en hel del ska jag säga. Jag gjorde precis min kompis Julia, bläddrade igenom alla bilderna från året på datorn och telefonen och plockade sedan ut de mest minnesvärda.
 
Men först en liten lista på saker jag har gjort under 2017:
 
Flyttat mellan 3 olika länder
Börjat blogga
Läst 50 böcker
Flugit med 20,5 olika flygplan (0,5 för att vi var färdigboardade och klara när de ställde in flyget och vi fick gå av igen utan att lyfta)
På 12 olika flygplatser
Och 8 olika länder
Börjat nytt jobb i nytt land
Äventyrat på egen hand
Och umgåts med massa fantastiska människor
 
Det har helt enkelt varit ett fantastiskt underbart och galet år. Med både kännslomäsiga toppar och dalar.
 
Jag har fått checka av saker som jag länge haft på min bucket list:
 
Kolla på utomhus bio (Detta är något som jag har velat göra så himla länge och det var verkligen lika mysigt som jag hoppades. Dock fick jag inse att duggregn är ett problem när biografen är utomhus...)
Besöka norrland/Vandra i fjällen
Äta pannkakstårta (Kanske inte verkar som den sörsta grejen här men har velat göra det superlänge men aldrig dratt strå till stack så blev överlycklig när jag fick det på min födelsedag)
Gått på Coldplay koncert
Flytta till England och jobba här som florist
Titta på musikal i London (Och inte vilken musikal som helst, Les Miserables min absoluta favorit!)
Besökt den lilla Sjöjungfrun i Köpenhamn (Jag har varit i Köpenhamn innan men aldrig besökt henne fören i år)
 
Så nu kör vi Här kommer mitt år i bilder!
 
Vi kör igång det hel med förra årets nyår som jag firade i Vancouver av alla ställen med dom bästa folken från Sverige. Detta blev både en fantastisk början på det nya året och det perfeka avslutet på min utbytestermin i Kanada. kvällens upptack var ostron, så himla gott varför har jag inte testat det tidigare. Plus ostron Brad var en legend! (Fyverkeribilden är från julafton men det är nära nog och var den bästa fyverkeri bilden jag hade)
 
De första dagarna på året bjöd sedan på en promenad bland trädtopparna och fantastisk skidåkning innan det var dags att ta farväl av Kanada och åka hem till Sverige.
 
Mer Bohuslän eller hemma än den här bilden blir det inte
 
Efter att ha vart i Serige ett par månader hade jag dock fått nog och tog mig till Berlin. Här kan man t.ex besöka en restaurang som endast serverar flingor.
 
I Berlin besökte jag även den konstigaste platsen jag var vart på i år och antagligen under hela mitt liv, Teufelsberg.
 
 
Och tack vare mellanlandningar fick jag mig ett oväntat besök till Munchen, en stad som jag blev helt förälskad i och definitivt kommer besöka igen när jag har mer än 5 timmar på mig!
 
Pannkakstårta på min födelsedag!
 
Coldplay koncert i Göteborg som var min julklapp ifrån min syster, och det är nog den bästa present jag någonsinn fått!
 
Minsommarfirande med blomsterkransknåp och uppfinnandet av det geniala spelet vattenkubb!
 
En kanottur fick ett oväntat avbrott när en superblåsig störtskur vräkte ner på oss mitt på havet.
 
Sommaridyll på Hötoget i Stockholm
 
Och det här! Den soliga dagen på det stora äventyret som knappt går beskriva med ord
 
Tycker både det känns overkligt när jag tänker tilbaka på vandringen och när jag tittar på bilderna. Det var som en helt annan värld!
 
Sommarkvällen med afternoon tea och brädspel var den perfekta kombon och något jag verkligen vill göra om. Det är så himla kul att piffa till vardagen lite.
 
Och så fick jag mig en snabbis till Köpenhamn innan flyget drog iväg till England
 
Att utforska min nya hemstad Brighton är något jag verkligen inte har gjort färdigt för här finns verkligen så mycket att se och så många spännande gator.
 
Att se Les Miserables var en dröm som gick i uppfyllelse och att kolla på musikal i West End är garanterat något jag kommer göra mycket i framtiden.
 
Träffade en av mina absoluta favorit YouTubers på en boksignering
 
Och när året började lida mot sitt slut blev det ett besök till Nötknäpparen för att upprättehålla min nya tradition. Det är verkligen en helt magisk upplevelse!
 
Och idag så kommer jag ringa in det nya året i London (förhoppningsvis finns det ostron!)
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh, så himla kul att läsa! Som jag skrev på min egen blogg är det så roligt att vi varit på äventyr tillsammans och tycker det är så imponerande hur du bara vågar flytta utomlands och testa! Ser fram emot att ses i Brighton :D (Och stolt över att den slabbiga pannkakstårtan fick vara med på bild ;))

Svar: Den slabbiga pannkakstårtan var helt klart en höjdpunkt för mig! :D Ja det ska bli superkul att ses, inte långt kvar nu ju :D
Mathilda

Kommentera här: