Spellistan Idag

Jag är en såndär konstig person som inte använder Spotify. Hade det ett tag med blev så frustrerad över att det var så mycket musik som jag ville lyssna på som inte gick att hitta där. Det beror nog lite på at jag har konstig musiksmak och vill ha rätt version av jazzlåtar, klassiska stycken samt försöka hitta all filmmusik. Istället samlar jag all min musik på iTunes för där kan jag lägga in låtar från små och stora artister samt tanka in musik från CD skivor jag har liggande men aldrig spelar i sin ursprungliga form längre.

I mitt bibliotek finns massa spellistor med konstiga namn där jag såklart sorterat min musik i lämpliga kategorier. Jag har musik i alla generar från Disneymusik till Debussey och de täcker alla mina humör vad gäller musik. Jag tycker inte om att möblera om för mycket i mina spellistor för då blir det helt plötsligt fel ordning på saker, jag älskar den där känslan när man vet nästa låt innan den tidigare slutat spela. Och man jag skulle börja flytta om saker i min 9 timmar långa spellista med filmmusik skulle mitt liv bli helt kaos. Men för att lösa problemet med balans mellan omväxling och bekanthet har jag en spellista i mitt bibliotek som heter Idag. I denna listan tömmer jag och lägger in nya låtar ständigt. Det blir en mix av låtar från alla listor i mitt bibliotek och jag använder den för att skapa en mix som reklekterar mitt humör just idag, om jag inte tycker att någon av de andra listorna har just den kombinationen jag känner för.
 
Att ha denna typen av spellista är ett av mina största tips vad gäller organisering av musik och rekomenderar starkt att alla skapar sig en sådan. Avslutningsvis tänkte jag dela med mig av vilka låtar som ligger på min spellista Idag, för stunden. Jag har precis gjort om den och enligt mig är den perfekt till glada sommardagar, hoppas ni hittar något låttips och att ni skapar er en egen spellista Idag!

1. Another day of sun - La La Land
2. Someone in the crowd - La La Land
3. A lovely night - La La Land
4. City of stars - La La Land
5 Audition - La La Land
6 Perfect (from Edges) - Carrie Hope Fletcher
7 Burn - Hamliton
8 Schuler Sisters - Hamliton
9 Who lives, who dies, who tells our story - Hamilton
10 Amar pelos dios - Salvador Sobral
11 Helpless - Hamilton
12 Satisfied - Hamliton
13 Para ti - Louisa Sobral
14 La festin - Camille
15 Comptine d'Un Autre - Yann Tiersen
16 Matilda - Alt-J
18 Tessellate - Alt-J
19 Body Gold - Oh Wonder
20 Technicolour Beat - Oh Wonder
21 Landslide - Oh Wonder
22 All we do  - Oh Wonder
23 Provence  - Wintergatan
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Du har inte konstig musiksmak, du har bara mycket mer intressant musiksmak än de flesta ju! Har fastnat för MS av Alt-J på senaste tiden, men Matilda är alltid bra! (Hehe...lyssnar Monica Zetterlund precis just nu, lite har du påverkat mig allt!)

Svar: Nämen! Kul att jag har kunnat påverka något även om det där med saxofoner inte har lyckats gå hem än :P Har inte hunnit lyssna på Alt-J nya album så mycket än men ska kolla upp den när jag får tid. Ja Matilda är ju liksom min låt och jag ser alltid framför mig när vi körde hem i bilen från tavla och det var sådär magisk sommarkväll (och min födelsedag) när jag hör den :D
theadventuresofmathilda

Kommentera här: