Läsa 50 böcker om året

För andra året i rad har jag som nyårslöfte att läsa 50 böcker under året. Förra året slutade det med att jag läste 52 böcker och har hittills i år läst 25 böcker. Så att jag redan är halvvägs betyder att jag har goda chanser att lyckas även i år. För vissa 50 böcker om året kanske låter jättemycket och för andra är det ingen utmaning alls, idag förklarar jag i alla fall varför och hur jag skapade det här nyårslöftet.

 

Anledningen till att jag satte ett mål att läsa 50 böcker var att jag blev introducerad till hemsidan Goodreads, vilket kort beskrivet är en social media med fokus på böcker. Det är verkligen det perfekta stället att vända sig till om man vill kolla upp recensioner på någon bok man är intresserad av. Man kan även följa folk och hålla koll på vad ens vänner läser via Goodreads.

                                  (Goodreads huvudsida, med mitt nyhetsflöde)


Min favorit funktion på Goodreads är att man kan logga och betygsätta alla böcker man läser. Tycker det är toppen att kunna scrolla igenom alla böcker jag har läst (ibland glömmer man faktiskt vilka böcker man har läst, speciellt om man läser över 50 böcker om året). I tillägg till att betygsätta böcker på en skala till 1 till 5 kan man även skriva lite mer utförliga recensioner. Jag gör inte detta så himla ofta men det är kul att gå tillbaka och se vad man hade för tankar om olika böcker när man läser dem.

                                    (En liten inblick i böcker jag läst i år, samt vad jag gav dem från betyg)

 

En annan funktion på sidan är att man kan ställa in en årlig ”reading challenge” och det är här mitt mål att läsa 50 böcker om året kommer in. Att sätta någon form av läsnings mål är verkligen mitt topptips om man vill börja läsa mer. Och att sedan logga de böckerna man läser antingen i en anteckningsbok eller på en sida så som Goodreads är helt klart en viktig del av det.
           

             (Här kan ni se hur jag ligger i fas med mitt läs mål, för tillfallet ligger jag 7 böcker före schemat)

Man ställer in ett nytt mål för varje år och sedan hjälper Goodreads dig att hålla koll på om du ligger i fas med din läsning för att klara av det eller inte. Förra året när jag gjorde detta för första gången var jag väldigt osäker på hur högt jag ville sätta det. Jag funderade på 100 men kände att även om jag skulle kunna klara det hade det nog funnits en risk att läsning blev ett stressmoment eller ett måste. Så jag tänkte att en bok i veckan vore lite mer lagom, alltså 52 böcker men bestämde mig till sist för 50 för att det lät jämt och bra. Och om jag lyckas läsa mer är mitt mål är det ju bara en bonus. Nu när jag är en bra bit in på mitt andra år kan jag säga att det är den perfekta siffran för mig. Det hjälper mig att hålla läsningen igång men det är inte ett så högt mål att läsning blir ett stressmoment, jag gör ju trots allt bara det här för min egen skull och för att det är kul.

Vill ni kolla in mitt konto på Goodreads klicka här

Har du funderat på att utmana dig själv på att läsa mer böcker? Hur många böcker skulle du vilja läsa i år?

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh massa bra tips! Kan jag se vad du läst utan att ha ett konto? Tänker att du är en så bra källa till bokinspiration ;) Har skaffat lånekort idag så jag kan börja låna böcker! Har inte tänkt ut ett mål men vill alltid ha en bok på gång och ska aldrig lämna tillbaka utan att låna en ny :)

Svar: Vad kul det låter som en toppenplan! Jag var jätteduktig på att låna böcker ett tag men sedan kom jag liksom av mig. Jag la till en länk till mitt Goodreadskonto i inlägget (fick jag lära mig hur man gör det också) och du behöver inget konto för att kolla in vad jag har läst och vad jag tyckte om böckerna :)
theadventuresofmathilda

Kommentera här: