Majfavoriter

När jag startade den här bloggen var det vissa saker jag visste att jag ville skriva om och dagens inlägg är ett exempel på detta. Min plan är att i slutet av varje månad lägga upp ett inlägg där jag listar mina favoriter under månaden. Det kan vara allt från upplevelser till filmtips, allt mellan mat och bra böcker jag läst. Jag har hämtat inspiration till detta från ”favorites” videos och ”wrap ups” på youtube men har oxå valt att sätta min egen spinn på det. Jag lämnar kategorierna och antal på mina favoriter helt öppet för att tillåta mig själv att inkludera vad som helst som blivit en favorit just denna månaden och anledningen till att jag vill skriva dessa inläggen är att jag dels vill dela med mig av saker jag älskar till er som läsare men också att det ger mig en anledning till att reflektera över vad jag gjort den senaste månaden och plocka ut guldkornen från den. Det är framför allt den senare anledningen som har fått mig att skriva dessa inlägg för jag tycker ofta att en månad försvinner så fort att man knappt minns vad man har gjort. Så att därför ta ett steg tillbaka och reflektera över vad man gjort den senaste månaden känns som en ganska nyttig grej. Men nu ska jag sluta babbla och börja lista mina favoriter istället!

1.Blogga:
Det första jag måste nämna är självklart att börja blogga. Tycker bara att det blir roligare ju mer jag håller på och det är definitivt något som har präglat min maj.

2.Fotografera:
Den här favoriten hänger liksom ihop med den föregående, för i och med att jag har börjat blogga har jag också börjat bära med mig min systemkamera allt mer, vilket självklart har lett till mer fotografering. Jag har alltid gillat att fota men hur mycket jag fotar är något som går i vågor. Innan jag startade bloggen har jag haft en period då jag inte fotograferat så mycket med den stora kameran utom nöjt mig med mobilbilder (eftersom telefonen har man ju alltid på sig när det händer något). Men tack vara bloggandet har jag velat ha bättre kvalitet på mina bilder och det betyder att jag är tvungen att ta med mig den stora kameran. Så när jag väl började fota och pilla med inställningar igen insåg jag hur mycket roligare det är en att ta ett kort med mobilen. Så fotografering är helt klart en majfavorit.

3.Njuta av soliga dagar:
Asså visst har den här våren vart extra kall och tråkig. Men tack och lov kom maj och ställde saker och ting till rätta. Det har varit så mänga fina dagar den här månaden och man har äntligen fått lust av att njuta av solen och vara utomhus. Och det är precis vad jag har gjort den här månaden. Förutom soliga dagar hemma både i Strömstad och i Trollhättan så har jag varit i Tvååker, Veddige, Varberg och Göteborg och alla dessa besök har präglats av sommarvärme och sol. Sommarvädret i maj är definitivt en favorit och det är även alla besöken till de olika platserna jag nämnde. Jag har tidigare skrivit om mina äventyr i Varberg denna månaden som ni kan läsa om här. Och i Göteborg är en av mina stora favoriter trädgårdsföreningen som ni kan läsa om i mitt förra inlägg här.
 
4.Macken:
En annan grej som jag gjorde under mitt senaste besök till Göteborg var att kolla på Galenskaparnas uppsättning av Macken på Lorensbergsteatern. Dom är ju helt underbara och till uppsättningen på scenen har det plockat ut alla guldkornen från tv-serien så allas ens absoluta favoriter är med (efter ”man ska ha husvagn” fick de så mycket applåder att de var tvungna att vänta på att publiken skulle sansa sig ett par min innan de kunde fortsätta.) Vi gav den här upplevelsen till min farmor i 80-årspresent, bara att spendera dagen i Göteborg med halva släkten var en favorit i sig och att se en föreställning av Macken var som grädden på moset.

5.The Sun is also a star:
Det som har blivit lidande den här månaden på grund av det fina vädret är min läsning. Jag har bara lyckats läsa en bok under maj (skamligt). Som tur är var det en väldigt bra bok i alla fall och ni kan läsa mer om mina tankar om den här.

6.Amar pelos dois:
De sista två favoriter som jag vill nämna är två låtar. Den fösta låten är Amar pelos dois av Salvador Sobral, vinnaren av Eurovision (chock). Alla som känner mig någorlunda vet att jag inte är något superfan av Melodifestivalen eller Eurovision så att jag frivilligt lyssnar på en låt som kommer där ifrån är en mycket sällsynt företeelse. Så nu i maj när finalen av Eurovision var hade jag inte koll på en enda låt i förväg för jag hade varken sett semifinalerna eller de svenska uttagningarna (hade inte ens hört det svenska bidraget på radio). Utom jag och min syster kollade mest på det för att se alla roliga kommentarer som folk (framför allt Graham Norton) har över alla bidrag, och tack vara joddlande och en mansduetter blev vi inte besvikna. Och så mitt uppe i detta spektakel kom en lugn Salvador Sobral ut på scenen från Portugal och vann hela grejen. Och efter att ha lyssnat på låten några gånger kom jag fram till att jag älskar det, vilket har lett till att jag har lyssnat på den x antal gånger till. Den är så annorlunda än vad man förväntar sig ska vinna Eurovision och det är väl en stor del till varför jag älskar den så mycket. Tycker verkligen att det är en superfin låt och jag önskar att jag kunde portugisiska så jag kan lära mig texten (har försökt ändå och det går väl sådär)

7.Provence:
Och så har vi kommit till min sista favorit för månaden och mitt andra låttips denna gången, Provence av Wintergatan. Detta är bara ett improviserat stycke av Martin från Wintergatan som han lade upp som en del av en video på youtube (har ni inte kollat in Wintergatans kanal på Youtube gör det helt fantastiskt). Men trots att det bara är ett improviserat stycke blev jag helt tagen av det när jag hörde det. Jag skulle säga att den här låten låter precis så som jag har känt mig under maj. Hoppas det inte låter för flummigt för det är verkligen helt sant. Ni kan lyssna på låten genom att klicka här.

Så detta var mina favoriter i maj. Hoppas ni tyckte om denna typen av inlägg för det kommer säkert dyka upp fler i framtiden. Dela gärna med er av era majfavoriter i kommerntarerna!
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Vilket bra sammanfattnings-upplägg, ser fram emot att följa dina månader såhär! Lyssnade på Provence ca 4 gånger på raden och blev helt kär. Hur kan man improvisera fram något sådant? Jag vill veta hur det ser ut i hans hjärna?! Bäst i maj var nog soldagarna, precis som du sa, när det känts som sommar och att du hälsade på mig! Kommentaren "När kommer uppföljarboken?" efter att jag redovisat kandidatarbetet för klassen i skolan gjorde mig så himla glad i måndags. Varma och daggiga vardagsmornar halv 7 på morgonen när jag ska till jobbet har också varit så vackert den här månaden!

Svar: Tack vad glad jag blir! Ja jag hade så gärna velat ha hans musikaliska talang och hjärna. Så himla roligt att det gick bra med redovisningen! och boken är ju i planeringsstadiet redan ;) Sådana mornar är ju helt fantastiska man borde ju gå upp tidigt och njuta av dom egentligen men vet också att jag är alldeles för lat för att ta mig upp om jag inte måste...
theadventuresofmathilda

Kommentera här: