Brighton

                                                                Getting Lost in the Lanes

Jag har precis kommit tillbaka från Brighton där jag vart i två dagar. Det är verkligen en fantastiskt mysig stad och jag rekommenderar alla som har planer på att åka till Storbrittanien att åka dit. Först och främst ligger det helt fantastiskt vackert vid havet. Och längs hela staden finns en enormt lång strand. Först känns det lite som en besvikelse att stranden är av småsten och inte sand, men helt ärligt så är det ganska bra för man kan sitta där och ha picknick utan att få sand överallt. Men passa är för måsarna de är extremt aggresiva!!. Längs med havet går även en lång strandpromenad som är lite mer promenadvänlig än alla små stenarna och jag tror nog att jag nästan gick längs med hela sträckan när jag var här. Längst bort i ena änden bortanför Brightons marina blir landskapet högre och stranden övergår i höga vita kalkstensklippor som stupar rätt ner i havet. Ett så extremt häftigt landskap. Och som i kontrast till det i andra änden när man promenerat från Brighton över till Hove (grannstaden som har vuxit ihop) så är strandpromenaden kantad med massa små söta sjöbodar. Och till skillnad från de svenska röda sjöbodarna så är dessa målade i alla möjliga glada färger och mönster. 

 

 
 
På fortsatt samma tema så är Brightons kanske mest kända turistattraktion också placerad inte bara vid havet utom i havet. Det är Brightons pir, här finns tivoli, bergochdalbanor, spelarkad och mat. Och piren är so fantasktiskt fint byggd dessutom en fröjd för ögat både på dagen och på natten. Vill även rekommendera att man kollar in den gamla piren. Tror att den brann ner för länge sedan och nu är det bara ett spökligt skelett som står mitt ute i vattnet och energinivån är som natt och dag i kontrast till varandra mellan de två pirerna.

 
 
The royal pavillion är byggnaden som har blivit Brightons icon. Och man kan förstå varför för det är en fantastiskt vacker byggnad med väldigt unik arkitektur.
 
 

Det som kanske är min favoritdel med Brighton är de små shopping gatorna fullproppade med unika coola och mysiga butiker som med samlat namn kallas för the Lanes. Här kan man verkligen hitta allt, det ända som kan vara svårt att hitta är ut för det är som en labyrint, ett virrvarr av trånga små gränder och gator. Men helt klart ett måste vid ett besök till Brighton. Mina favoritbutiker som jag hittade här är Choccywoccydoodah, Dum Dum Duoghnuts, Snoopers-Paradise, Waiste vintage och Spider plants.

 

Men det bästa med Brighton är nog ändå själva atmosfären i sig. Allt det som jag har pratat kombinerat med alla människor, unika och talangfulla gatumusikanter och en härlig stämning i gererellt i hela staden. Vem vet jag kanske till och med bor här i framtiden...

 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Ja, snälla flytta dit så vi kan hänga där tillsammans :D

Svar: Låter nästan som att du vill bli av med mig ;)
Mathilda

Kommentera här: