Köpenhamn

 
När jag flög tillbaka till England i onsdags så åkte jag ifrån Kastrup men eftersom mitt flyg inte gick fören på kvällen kunde jag spendera hela dagen inne i Köpenhamn efter att jag dumpat av väskan i bag drop på flygplatsen. Så det blev några timmars turistande och shopping för min del. Högst upp på listan stod statyn över den lilla sjöjungfrun. För jag har vart i Köpenhamn innan men aldrig sett den här statyn och även om det kanske är det mest turistiga man kan göra i Köpenhamn så ville jag dit minst lika mycket. Jag älskar HC Andersen sagor och den lilla sjöjungfrun är också min favorit Disneyfilm (det kanske har lite att göra med att hon bor i havet...). Så genom att ta mig en promenad från stationen, förbi Tivoli, längs med Ströget och Nyhamn så var jag framme vid henne. Lika fin i verkligheten som jag hade förväntat mig av bilder man sett. Och som en riktig HC Andersen bonus simmade det även runt en svan vid statyn. Så jag fick inte bara se den lila sjöjungfrun utom den fula ankungen också.

 

Tror verkligen Köpenhamn är gjort för att besökas på hösten. Färgskalan på hela staden är i gul-orange och det smälter ihop perfekt med alla höstlöven på marken och på träden. Så även om det var en ganska grå och tråkig dag så var staden full av höstfärger och Tivoli hade gått all in med sina dekorationer. Det var nästan så att jag inte hade lust att ge mig av till flygplatsen vid slutet på dagen, men bara nästan för är ganska säker på att jag kommer ha det väldigt bra i England också!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: