September Favoriter

Trots att jag inte ville erkänna det i början på månaden så har det blivit höst. Och det återspeglas ganska tydligt i mina favoriter för jag har inte alls lika mycket utomhusaktiviteter på min lista idag. Utom istället är det innomhusprylar och aktiviteter.
 
1. Baka
Det är kanske inte en överraskning för någon att detta hamnar på min lista av favoriter för antalet recept på min blogg har ökat avsevärt. Men det är någonting med hösten som gör att man är extra sugen på att baka. Så nu när jag har haft tid, lust och en expert i form av min konditor syster har det blivit massa bakning och det är ju aldrig något att vara ledsen över för slutprodukten brukar gå åt fort och då är det plötlisgt dags att baka igen. En annan anledning till att jag bakat så pass mycket är att jag har en liten röst i mig som säger att jag inte ska köpa färdigt fika, snacks eller annat tilltugg utom att jag borde göra det själv i fall jag är sugen på något. OCh jag skulle säga att jag följt det rådet ganska väl den här månaden. Och helt ärligt är hembakat mycket godare än fördigköpt plus att hela processen att baka är supertrevlig.
 
2. Hårvård
Nästa favorit på listan är kanske lite ovanlig för att vara mig, men på samma gång lite mer i stil vad man brukar hitta på andra favorit inlägg. Den här månaden har jag testat ett nytt schampo och balsam och mitt hår har aldrig känts mer fantastiskt så måste dela med mig av det här. Det är OGX Lemon Highlights balsam och John Frieda Sheer Blonde schampo som jag använt. Som namnen kanske avslöjar har de egenskaper som lyfter fram blont hår. Jag skulle säga att jag har smutsblont hår, där topparna är mycket ljusare än rötterna. Mitt hår är också stort, yvigt, lockigt och ibland på gränsen till svinto. Jag förfäntade mig inte att mitt hår skulle bli jättemycket blondare av att använda dessa produkter. Men de liksom hjälper till att lufta fram det blonda i håret och ger det en mycket finare lyster tycker jag. Och det bästa av allt är att mitt hår blir så sjukt lent! Jag har använt OGX balsam tidigare de är verkligen helt fantastiska och i kombimation med detta shampo blir mitt hår bara lyckligt.
 
3. The big sick
Har sett massa bra filmer den här månaden så det resulterade i att jag har två filmer på min lista av favoriter. Den första är som sagt the big sick. Filmen är baserad på de verkiga händelserna mellan Emiliy Gordon och Kumail Nanjiani som har skrivit filmen (Kumail spelar också sig själv i huvudrollen). Den handlar om Kumail en kille som är född i pakistan men nu bor i USA efter att hans familj flyttade dit. Han jobbar som stå upp komiker i Chicago och det är efter ett av sina gig som han träffar Emily. Den här filmen är helt fantastiskt bra skriven, så my.cket humor och allvarliga teman i perfekt balans. Det märks att filmen är skriven av människor som faktiskt har upplevt vad de berättar för den hanterar viktiga ämnen så som invandring, arrangerat äktenskap och sjukdomar på ett väldigt bra sätt med precis rätt dos humor inblandat. Det här är nog den bästa filmen jag sett i år!
 
4 My name is Emily
Den här filmen är i en helt annan stil än den förra. Men båda filmerna fick mig verkligen att tänka efteråt och gav intryck på mig lågt i efterhand. Den här filmen handlar om Emily en 16 årig irlänsk tjej som bor hos en fosterfamilj. Emily spelas av Evanna Lynch som spelar Luna Lovegood i Harry Potter filmerna. Jag ska inte ljuga det var  det som först fick mig intresserad av den här filmen. Evannas karaktär i den här filmen påminner mig också ganka mycket om Luna på något sätt (minus magi). De är båda väldigt drömska karaktärer som är väldigt starka i vilka de är trots att det inte på något sätt är vad som räknas som "normalt". Filmen handlar om hur Emily bestämmer sog för att rymma hemifrån och tillsammans med hjälp från sin nya vän Arden åka på en road trip för att rädda sin pappa från ett psykhem. Vill verkligen rekommendera den här filmen. Den får en att tänka på livet, sociala normer och alla samhällets regler som man knappt tänker på är där men som påverkar våra beslut varje dag.

5. Geekerella
Har haft en riktigt bra läs månad i september, totalt 6 böcker har det blivit. Av dessa vill jag dela med mig av tre Geekerella som är som namnet säger en återberättelse av askungen men den här gången i anda av Star field fandom, cos play bal och en vegansk pumpa food truck. Sjukt rolig och lättsam läsning!

6. Of Beast and Beauty
Detta är också en återberättelse med denna gången av Skönheten och Odjuret. Riktigt vackert skriven bok och en väldigt intressant tolkning som är en blandning av fantasy och SiFi där rosorna spelar en mycket större roll än vad de gör i orginalet.

7. When Dimple meet Rishi
Den här boken går lite i samma tema som filmen the big sick (antar att jag blev inspirerad). Boken handlar nämligen också om arrangerat äktenskap och alla sociala normer och problem som finns runt omkring det. i det här fallet är huvudkaraktärerna från Indien och inte Pakistan och även om Rishi ser det positiva med ett arrangerat äktenskap och därför är spännd på att få träffa Dimple för att se om det kan bli en potensiell match så är Dimple inte alls på samma sida. Hon hatar allt som har med äktenskap att göra och vill fokusera på sin kariär som kodare. Så när Rishi dyker upp på programmeringslägret som Dimple är på och säger att han är hennes framtida make är det kanske inte så konstigt att han får hennes iskaffe i ansiktet.
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Så mycket varierat och bra från september! Det är ju kul när man hittar de där produkterna som verkligen funkar! :)

Svar: Eller hur, och jag tycker verkligen att du ska kolla på the Big Sick, så himla bra och tror verkigen du skulle gilla den :D
Mathilda

Kommentera här: