Augustifavoriter!

Okej vart tog Augusti vägen!? Tycker att augusti brukar vara den månaden på sommaren man hinner med mest för det hetsigaste tempot är över och man hinner njuta av sensommaren ordentligt. Men i år vet jag inte vart denna månaden tog vägen. Ok jag tror att jag känner så här för att jag knappt var hemma den här månaden. Stockholm, Kungshamn, (minitur till Veddige) och Kungsleden. Mycket resande blev det och det är ju verkligen inget att klaga på ändå. Den största delen av augusti gick åt till min vandring mellan Abisko och Nikkaloukta både i planeringstid och i faktisk vandringstid. Men det var en helt galen upplevelse som inte bara hamnar på mina augustifavoriter utom även på mina favoriter för hela året. Så inte helt konstigt är många av mina favoriter denna månaden påverkade av vandringsäventyret. Men jag tror också att det höstiga vädret i Norrland har fått mig att avsluta sommaren lite tidigare i år och inse att det redan är höst!
 
1. Vandra
Hela upplevelsen att vandra måste vara min första favorit. Att ha hela sitt liv på ryggen, vara isolerad från omvärden men omringad av en helt storslagen natur. Och sedan bara ha ett mål för dagen gå till nästa stuga. Det var en så fantastisk upplevelse och det har helt klart fått mig att vilja vandra på det här sättet flera gånger i framtiden.

2. Spela kort.
Många kanske tänker att det skulle bli långtråkigt ibland på vandringen. Vad gör man liksom flera timmar i en fjäll stuga utan, el, vatten eller teckning. Men jag upplevde aldrig att det blev långtråkigt. Istället var det nästan befriande att inte behöva välja vad underhållningen skulle vara. Man gjorde det som fanns att göra och det var alltid superroligt. Även om det nästan alltid fanns en kortlek på plats i stugorna så gick det inte helt lita på att den skulle vara komplett så det är att rekommendera att ta med en egen kortlek. Den väger ju traots allt inte så mycket. Det gjorde att det blev mycket kortspelande på kvällarna i fjällstugorna och att jag fick bli påmmind om massa spel som jag nästan glömt bort. Hade perioder i både högstadiet och gymnasiet då kortspel var hela livet. Men sedan hittar man annan underhållning och så glämmer man bort alla roliga spel. Så att få bli påminnd om dem igen och att spela riktigt mycket kortspel var en höjdare!

3. Bada i fjällsjö
Första dagen på vandringen var det sommarvärme på riktigt. Så det var nästan jobbigt varmt att vandra, vilket gjorde att man var supersvettig när man kom fram. Men som tur var låg den första stugen vid en sjö så det gick att ta sig ett riktigt uppfriskande dopp när vi hade kommit fram. Detta skapade en liten tradition för mig att ta mig ett dopp varje dag. Dock så var jag tvungen att avbryta denna traditionen när det kändes aldeles för mycket som vinter i luften och badmöjligheterna bara var, lägg dig ner på stenarna i en bäck Jag tänker inte säga att det var varmt för det var det verkligen inte mendet var sjukt uppfriskande och man fick en kick av inre värma efter att ha vart nere i det kalla vattnet. Mina badfavoriter var den första fjällsjön vid Abiskojaure samt att bada inder vattenfallet på Tjäktja i sällskap av en liten flock med ripor.

4.Stockholm
Jag har ju inte bara vart i Norrland den här månaden utom även haft en trevlig vistelse i huvudstaden. Det var så sjukt bra väder här så det får nästan stå för hela dosen sommar den här månaden. Min absoluta favorit var att hänga på torget i gamla stan en eftermiddag efter promenad och shopping med solen i ansiket och lyssna på en gatumusiker som spelade piano. Han var riktigt rutinerad och höll verkligen en koncert av klassisk musik till alla som var där. Kombinationen av sol, musik, fantänen, de gamla byggnaderna, människorna och mannen som stod i hörnet och målade tavlor gjorde att det kändes så osvenskt på det allra bästa sättet!

5. Victoria
Har trots allt inte varit utanför civilisationen hela månaden så tänkte bjuda på ett tv-serietips också. Började titta på Victoria den här månaden och det tog inte lång tid att kolla igenom hela första säsongen. Serien handlar om drottning Victoria av England och den är så sjukt snyggt filmad plus att skådespelarna är jättebra. Så vill verkligen tipsa om att kolla in den här serien för den har en liten höstig känsla som passar perfect just nu och andra säsongen har precis börjat släppas så en helt perfekt tid att kolla in den.

 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh känner precis som du om mitt inlägg igår, kunde nästan handlat om min augusti! ;) Victoria fanns inte på Netflix men ska försöka fixa den på något annat sätt! :)

Svar: Ja gör det, behöver någon att prata om den med!!
Mathilda

Kommentera här: