Lästips inför hösten!

 

I början på sommaren gjorde jag ett inlägg där jag tipsade om böcker som jag tycker passar extra bra att läsa just på sommaren. Och efter det inlägget kom jag fram till att det kunde varar kul att fortsätta att göra ett sådant inlägg för varje årstid. Så nu när vi befinner oss i september är det dags för mina rekommendationer till böcker som passar just till hösten.

På hösten tycker jag man blir extra sugen på att läsa stora, lite mörkare fantasy böcker. Och det är något som kanske har reflekterats i mina val av böcker även om jag försökt att välja ganska blandade böcker. Men när jag satte ihop min lista försökte jag tänka på vilka böcker jag skulle vilja läsa under en filt när regnet öser ner ute och man bara vill dricka en kopp te och försvinna in i en annan värld.
 
The Name of the wind 
 
Den första boken på min lista är The name of the wind av Patric Rothfuss. Om ett fantasyäventyr i en mörkare värld är vad man är ute efter då tycker jag verkligen att
det här är boken man ska plocka upp. Boken följer Kvothe som beättar om sitt liv, från sin tid som barn hos sin nomadiska cirksfamilj, hur han blev föräldralös i ung ålder och tvingades leva ensam på gatan, sin tid i Universitetet och hur han till sist lärde sig vindens namn. Boken är fylld av magi, akademi och musik och innehåller verkligen alla delar som en fantasybok bör innehålla. Den är också fantastiskt väl skriven så man kan inte låta bli att sugas
in i berättelsen.
 



Outlander
 
Nästa bok på listan är ett annan rejäl bok,men denna gången är det inte fantasy utom historical fiction.I outlander följer vi Clair, en brittisk sjuksköterska från andra världskriget som för att fira att kriget är över är på semester i skottland med sin man. Men genom en oförklarlig händelse reser Clair tillbaka i tiden till 1744 när on rör vid stenarna på
Craig na Dun. Så nu får vi följa Clair när hon lär sig hantera sitt nya liv i 1700-talets skottland. Clair är nog en av mina absoluta huvudkaraktärer i en bok någonsin, även om hon befinnersig både i en tid och en plats där hon som kvinna och engelsk är förtryckt är hon oerhört stark som person. Hon är inte försiktig med att uttrycka sina åsikter och
hon lyckas till och med få respekt ifrån vissa av de envisna skotska männen hon möter. Det är någonting med miljön i den här boken som är extremt mysig och känns höstig på ett fantastiskt sätt. Och att den tredje säsongen av TV-serien Outlander(som också är fantastisk)
nu precis har börjat gör nog att jag är i rätt sinnesstämmning extra mycket!
 
 
 

Harry Potter
 
Okej, Harry Potter serien kan man läsa om precis när som helst men när det är höst och skolstart passar det likson extra bra. Antar att alla vet vad böckerna handlar om och att de flesta har läst dem (annars gör det genast) men jag kunde inte låta bli att inkludera dem i den här listan. För de uppfyller verkligen alla krav jag har vad gäller en höstbok. Hogwarts, Halloweenfest, magi, äventyr och allmän mysig nostalgi vad mer kan man önska sig en ruggig höst dag!

Clockwork Angel

Alla Cassandra Clare's böcker är perfekta om man är ute efter ett äventyr med magiska varelser, demoner en kamp och gott och ont och så mycket vändningar att man knappt kan hålla koll på om vissa personer är onda eller goda eller vem som är deras föräldrar egentligen. Cassandra Clare har skrivit flera serier som utspelar sig i samma värld och det finns ofta kopplingar emellan dem. Men de går fortfarande bra att läsa dem som fristående seier också. Min favorit och passande nog den jag tycker passar bäst på hösten är Clockwork Angel första boken i Infernal devices serien. Serien utspelar sig som sagt i Cassandra Clare's Shadowhunter värld, men istället för att utspela sig i nutid som de flesta av hennes andra böcker utspelar dessa böcker sig i 1800-talets England. Och kombinationen av det, med magi och demoner samt ett snyggt
steam-punk element gör dessa böcker fantastiska och i min
mening väldigt passande att läsa just såhär års.
 

A monster calls
 
De andra böckerna på listan har varit ganska rejäla böcker och serier, något som jag i och för sig gillar att läsa speciellt på hösten men det tar ju lite tid. Den här boken där emot går väldigt fort att läsa, man kan göra det på en eftermiddag skulle jag säga. Men det gör inte att den på något sätt är minde bra för det. Det var nog en av mina absoluta favoritböcker som jag läste förra året. Boken handlar om Connor som en natt blir besökt av ett monster. Men det är inget vandligt monster och det är inte det monstret som Connor väntatde sig, det är inte monstret från hans mardrömmar. Inget kan vara värre än det, därför blir han inte särskillt rädd för monstret som han nu blir besökt av. Så Connor väljer att lyssna på vad monstret har att berätta. Det är allt jag kommer säga om handlingen resten får ni ta reda på själva när ni läser den. Vill dock tillägge en gråtvarning, det här var inte rätt bok att sitta och läsa på ett Café. Men det var en fantastisk läsupplevelse och de fina och mystiska illustrationerna i boken gör upplevelsen ännu bättre!
 
 
 
 
 
 

 Six of Crows

Har skrivit ett inlägg om dessa böckerna tidigare. Men var tvungen att includera dem på den här listan för den mörka tonen i boken är perfekt för en regnig novemberdag. Och trots att tonen i böckerna är ganska mörk så har karaktärerna en ganka skämtsam ton mot varandra hela tiden och det är mycket spännande vändningar i handlingen som gör att man sitter som fängslad till boken och inte har ett annat val än att läsa ut dem fort.
 
 
 

Jane Eyre
 
Jag inkluderade ju en klassiker i min förra lista så tänkte att jag skulle ta med en här också. Denna gången blir det Jane Eyre som jag tror är min absoluta favorit klassiker. Förutom en bra story har nog mycket med det att göra med att den är så bra skriven. Till skillnad från många andra klassiker så får man följa huvudpersonen i boken mycket närmare. Detta i kombination med ett bra tempo gör att det är en ren fröjd att läsa. Annars innehåller den alla element som man vill att en roman ifrån 1800-talets england ska. Men i tillägg till romans, adlig etikett och socialt spel innehåller den här boken även något av ett mysterium och är inte för inte klassad som en Gotisk bok. Vilket gör den till en perfekt läsning nu i höst.
 
 
 
Miss Peregrine's home for peculiar children
 
Det är kanske framför allt de konstiga och lite smått läskiga fotona som finns i boken och som berättelsen är centrerad runt som gör att detta är en bok som passar bra just på hösten, kanske till och med runt Halloween lite mer specifikt. Berättelsen i sig är inte direkt läsig utom mest mysig. I boken följer vi Jacob när han löser mysteriet kring sin farfars död och hittar Miss Peregrine's hem för underliga barn och alla de speciella barn som bor där gömda från omvärlden.
 
 
 

Hoppas ni hittade något ni gillade på listan, vill ni har mer boktips följ mig på Goodreads!
 
 
 

Kommentera här: