Giverny


Något som stod högst på min lista av saker jag ville göra i Paris ligger inte i Paris överhuvudtaget. Nämligen att besöka Monets trädgård. I byn Giverny ca 1,5 timme utanför paris ligger huset och trädgårdarna där Monets bodde och målade alla sina näckrosmålningar. Impressionismen är helt klart min favoritkonststil och då kan jag inte låta bli att älska Monets målningar, inte minst bron med näckrosor. Sedan jag flyttat till Brighton har jag sett orginalet i national gallery i London vilket verkligen är en fantastisk känskla. Min kompis Julia tog även med mig till en konstinstallation i Halmstad som hette Monet till Cezanne och var något av det häftigaste jag har upplevt. Massa verk av impressionismerna var med på utställningen. Men det var inte de riktiga verken utan detta var en digital konstinstallation. Så målningarna visades på enorma skärmar från golv till tak, och öven på golvet och taket. Och genom animeringar och impressionistisk musik i bakgrunden var det som att konstverken kom till liv.
 
 
 
Så efter allt detta kunde jag inte låta bli att önska besöka Monets trädgård och se näckrosdammen med mina egna ögon. Detta var enkelt gjort för det går massa med turbussar från centrala paris till Monets trädgård. Jag vågade inte lita på att jag skulle kunna ta mig smidigt till Giverny med kollektivtrafik eftersom det är en så pass liten by. Och jag lyckades hitta en ganska billig tur där jag fick både tur och retur med buss samt inträde till trädgården så man slapp köa när jag kom fram. Jag valde det billigaste alternativet för att spara lite på pengar för jag var inte intresserad av att få en guidad tur inne i trädgården varken digital eller med en riktig person. Jag tycker det är mycket trevligare att få utforska trädgården själv. Och till exempel få sitta på en bänk och skissa något (är det inte så den här trädgården ska upplevas).
 
 
 
Men när jag klev på bussen och damen tog emot min biljett såg hon nästan lite förnarmad ut och förklarade att jag bara hade betalt för resa och inträde och att jag inte skulle få någon guidad tur. Detta visste jag om och var inte intresserad av något annat. Det visade sig att jag var den ända som hade valt detta alternativet. Alla de andra på bussen skulle antagligen guidas runt av henne eller hade en liten radio som de kunde lyssna på inne i trdgården för att få information. Och det kändes som att hon var både förolämpad och förvirrad över att jag inte ville lyssna på henne och vad hon hade att berätta därinne. Men jag hade egna planer på vad jag ville lyssna på. Det hade jag vetat redan från början, ända sedan den där konstutstälningen i Halmstad. Impressionistisk musik. Och som den udda människa jag är så är Clair de lune min favoritlåt i hela världen, och den samt en hel drös andra låtar av Debussey har jag på min telefon, så spellistan hade jag redan klar. Och jag kan ärligt inte tänka mig något bättre än att ha clair de lune i öronen och ta in trädgårdarna med alla andra sinnen.
 
 
 
Det var så fantastiskt vackert och det blommade som bara den. Solen strålade och att få gå runt här och fota var verkligen en fröjd. När jag försökte fånga ljuset här kände jag mig som en konstnär och jag satt även på en bänk runt näckrosdammen och skissade lite. Är dock ganska kass på att måla men det var roligt ändå. Och att besöka Monets trädgård var helt klart en höjdpunkt på resan. Det kändes lite som att kliva ut ur ett konstverk även om näckroserna inte blommade just nu.
 
 
 
Byn Giverny var också supermysig men jag hann inte gå runt och utforska där allt för mycket. Men det såg helt klart ut precis så jag tänker att en fransk by ska se ut.
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh gör typ ont av hur vackert det är. Tycker också du gjorde rätt val. Har både positiva och negativa erfarenheter av guidade turer och att lyssna på vacker musik och ta in platsen i sin takt och kunna skissa och njuta låter så härligt!

Svar: Jaa det var helt magiskt! Jo ibland kan guidade turer absolut vara trevliga, tex den på marsstrand. Men i det här fallet är jag helt klart glad över valet jag gjorde.
Mathilda

Kommentera här: