Hemma

De senaste 5-6 åren har jag bott på 7 olika ställen och då räknar jag bara de platser jag bott på mer än fyra månader annars hade jag kunna lägga till ett par ställen till. Och i slutet på juli var det dags igen. Boende nummer 8 inom den här tidsperioden. Förhoppningsvis är det också den sista för ett tag. Det har tagit lite längre tid att boa in mig här än på många av de andra tidigare ställena. Men det beror på att jag villa göra det här till ett ställe som verkligen var mitt eget och känns som hemma. Jag delas lägenheten med en kompis så när det kommer till hall, toa, kök och vardagsrum får vi ju se till att i reda tillsammans. Som tur är har vi samma smak och kommer bra överens så det går fint. Det är dock inte helt färdigt ännu så får visa bilder över resten av lägenheten senare.
 
Idag bli det fokus på mitt sovrum som verkligen är mitt eget och som jag har sett till att få precis som jag vill. På många platser jag bott tidigare har det redan funnits möbler på plats. Detta är ju praktiskt när man är student eller vet av annan anledning att man bara bara ska bo på en plats under kortare tid och inte har möjlighet att skaffa eller släpa dit sina egna möbler. Finns möbler redan på plats går det ju fortare att komma till rätta för man kan börja dekorerar med en gång. Men det kan också vara svårare att få det att kännas som sitt eget, just för att det inte är ens egna möbler och om det är något man inte gillar är det svårt att göra något åt det.
 
Men även när jag bott i omöblerad lägenhet och haft chansen att möblera och dekorera från början har det inte heller kännas 100% mitt. För möblerna jag använt har ofta kommit från familj och släkt som rensat ut hemma + något enstak nyköpt. Så det har blivit lite av en miss match. Och det är ju jättesnällt att inte behöva slänga ut massa pengar på möbler för det är dyrt att flytta. Men det gör återigen att inredningen kanske inte känns 100% som sitt eget hem. Och jag älskar att inreda det kan alla mina år av simsspelande intyga. Så den här gången bestämde jag mig för att inte göra några kompromisser, nu skulle jag inreda mitt utrymme precis som jag ville. Och med mina loppistalanger och lite DIY kände jag att jag borde klara av det utan att spränga banken helt.
 
 
Första steget var att göra en plan på vilka möbler jag ville ha så att det är funktionellt utifrån mins behov. Det är ett väldigt litet sovrum så det var lite av en utmaning. Men jag visste att jag ville ha en dubbelsäng, en stor garderob och att ett skrivbord inte är något jag använder. Där emot var jag väldigt sugen på sen sekretess. För att de både är förvaring och att jag kan använda det som skrivbord om jag vill, men ända gången jag faktiskt sitter vid ett skrivbord är om jag ska sminka mig. Så det är helt klart var planen var. Men en stor fin guldspegel på toppen. Funktionellt och snyggt.
 
 
 
 
Steg två är stil. Det är ett vitt rum med trägolv så kan göra nästan precis vad jag vill stilmässigt här inne. Min favoritdetalj med rummet är helt klart det stora fönstret på vinkel med upphöjt golv. Att detta skulle bli växthörna var solklart så fort jag gick in här och växter är en av tre grejer jag har fokuserat på stilmässigt här inne.
 
 
 
 
Nästa grej är att jag ville ha möbler av trä, gärna antikt med själ. Garderoben jag köpte är edvardiansk så tycker jag lyckades bra där.
 
 
Och tredje grejen kommer främst fram på sängen men med tanke på att den tar upp en stor yta av rummet är det ändå en viktig del. Är helt insöad på mönster i vitt och blått matchat med gråa toner. Så detta var vad jag ville bädda med i sängen. Jag vet att en stor anledning till att jag gillar detta så mycket kommer av att ha tittat på utställningen 10 år 10 mönstret av Emma von Brömssen. Jag köpte med mig en kopp där ifrån och den var verkligen varit en inspirationskälla stilmässigt till resten av rummet. Drömmen hade ju varit att ha hennes mönster på lakanen men kände att jag inte riktigt hade råd till det. Har dock beställt två kuddar med mönster ifrån henne som kommer pryda min säng superfint.
 
 
 
 
Bohemiskt Växthus, Engeslsk herrgård och svensk skärgård a la Emma von Brömmsen. Det är mina tre ledord stilmässigt för mitt sovrum och jag känner mig väldigt nöjd över hur jag lyckades få ihop det med hjölp av IKEA, Secondhand affärer och en del personliga föremål jag redan ägde.
 
 
 

Kommentera här: