The Book Thief

I am haunted by humans
 
The Book Thief
Markus Zusak
 
Betyg: 5/5
 
Tre ord som beskriver boken: Barndom, Småstadsliv, Krig
 
Handling:
I boken följer vi Liesel en tysk flicka som flyttar in hos ett pa på Himmel Street i standen Molching efter att hon förlorat sin familj på grund av kriget. Boken utspelar sig under andra värdskriget och händelserna i boken är helt klart färgade av det. Men huvudpersonen i boken är en 9-12 årig tjej och problemen i hennes värld speglas av det. För vi är inte mitt på ett slagfält, utom på en gata i en liten stad där folk försöker leva ett normalt liv trots alla omständigheter. Liesel stora talang, förutom fotboll och boxning är att stjäla. Och det hon helst av allt stjäl är böcker.
 
Hittils kanske det låter som en ganska intreesant bok, något som skulle kunna vara bra men kanske inte superunikt för hur många böcker finns det inte som utspelar sig under andra världskriget. Men det som verkligen får denna boken att sticka ut bland de andra i sin genere och faktiskt ifrån alla böcker jag läst är hur den är narrerad. Det är inte författarens berättarröst vi hör utom dödens. Att döden narrerar boken ger den en vinkel och en extra dimension som tillför så mycket till berättelsen. Jag tycker det här är en intressant ide bara i sig men att ha det som ide till en bok som utselar sig under andra världskriget är helt genialt. Det får en att inse ännu tydligare hur menigslöst krig och dödande är. Och när man säger att si eller så många personer dog under andra världskriget så reflekterade jag igen över hur många olika sätt folk dog på. Det kanske var soldater i strid, eller en i en massa i ett koncentrationsläger, eller helt av slump på grund av ett felsteg eller en strökula. Kanske av sjukdom eller kyla under ett liv på rymmen, plötsligt av en bomb som regnar ner från himlen. Eller till och med självmord av att inte orka med all annan död och misär runt omkring en.
 
Det som gör det här boken bra är hur den balanserar ett oskyldigt barns tankar och liv med det värsta egenskaperna hos männskligheten. Och jag tycker verkligen att det här är en bok som alla borde läsa. De har varit på min lista över böcker jag borde läsa länge. Att det är min systers absoluta favoritbok gjorde att den knuffades högre upp på listan och jag ångrar verkligen inte att jag läste den. Har nästan redan lust att läsa om den. Finns även en film och den kan jag också tipsa om!
 
 

Kommentera här: