Little Women

Life and Love are precios when both are in full bloom
 
Little Women
Louisa May Alcott
 
Betyg: 4/5
 
Tre ord som beskriver boken: Barndomsklassiker, Mysig, Lärdomsrik
 
Vad som fick mig att läsa boken:
 
Å ena sidan har jag velat läsa den här boken länge för jag har en lång lista med klassiker som jag vill läsa just för att det känns som böcker man borde ha läst. Men tanken "något man borde ha läst" är inte tillräckligt för att man faktiskt vill göra det, utom det krävs något mer. Det senaste året har jag läst en del barnklassiker som jag inte läst tidigare och Little Women är helt klart i den kategorin så av den anledning var den redan högre upp på listan. Så när jag köpte Anne of Greengables i Puffin and Bloom utgåvan och såg de andra barnklassikerna i samma utgåva kunde jag inte låta bli att önska att jag ägde allihopa. För jag kan nog helt ärligt säga att detta är de finaste böckerna jag någonsinn har sett! Dock så är de också lite dyrare så jag köpte dem inte då.
 
Nej det som faktisk fick mig att köpa boken (i puffin in bloom utgåva så klart) var tv-serien Vänner. I ett avsnitt läser Rachel och Joey varandras favoritböcker. Och Little Women är Rackels Favoritbok som Joey läser i det här avsnittet. (Minns inte vilken bok som är Joey's favorit bara att det är en läskig bok som han stoppar in i frysen när det blir för läskigt). Men när jag såg om det här avsnittet i December och hörde dem prata om boken blev jag så himla sugen på att läsa den jag med så jag plockade upp ett exempar så fort jag kunde.
 
Tips: Rachel berättar en väldigt stor spoiler för Joey när de blir arga på varandra. Så leta inte upp avsnitet om du har tänkt att läsa boken och inte vill bli spoilad.
 
Handling:
Handlingen i boken är egentligen ganska simpel. Vi får följa fyra systrar, Meg, Jo, Beth och Amy från deras tonårs år till unga vuxna. Men det är enkelheten som går det så fint. För man får följa dessa systrar som är väldigt olika till sätt när de går igenom olika prövningar i livet och får lära sig vad det innebär att växa upp. De har alla sina olika brister men också många tillgångar.
 
Det kanske också bör nämnas att boken publicerades år 1868 för första gången och att det också är på den här tiden som boken utspelas. Systrarna bor med sina föräldrar i en liten stad i USA, dock så är fadern iväg från familjen på grund av inbördeskriget. Och även om boken skrevs för länge sedan så tycker jag att det även nu finns många bra lärdommar att hämta från den och det är en fin balans mellan sådant som fortfarande är relaterbart för alla barn (och barn som vuxit upp) och sådant som känns att det är ifrån en annan tid men bidrar till mysighetsfaktorn. Språket är inte heller särskillt krångligt för att vara en klassiker, men det kanske beror på att det är en barnbok, en väldigt biffig barnbok bör dock tilläggas, på hela 777 sidor!
 
Jag kan verkligen förstå att detta är en bok som många barn (speciellt tjejer) har vuxit upp med. Och om någon förälder letar efter en bok att läsa för sina barn så är detta helt klart vad jag skulle rekommendera (och Harry Potter så klart) 
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Kul att du läste en klassiker precis nu ;) Ska skriva upp den på min "want to read" -lista. Men ska nog leta efter en svensk version om jag ska palla med 777 sidor...

Svar: Ja jag kände oxå att det passade väldigt bra eftersom du precis skrev om det. Hoppas att du kan hitta en lika fin version på svenska. tycker min är värd 777 sidor ;)
Mathilda

Kommentera här: