Youtube tips

Som sagt i senaste inlägget tänkte jag dela med mig av några av mina favorit YouTubers idag. De jag tänkte dela med mig av har alla väldigt oliak typer av material och kanaler så förhoppningsvis finns det något för alla. Ibland känns det som all min inspiration kommer ifrån Youtube så därför känns det bara rätt att jag gör ett inlägg där jag faktist pratar om vad/vilka jag tittar på på platformen.
 
Evan Edinger
 
Jag tänkte att jag börjar med Evan Edinger som jag nämnde i förra inlägget. Han gör roliga och intressanat videos om massa olika ämnen. jag gillar speciellt dem som handlar om kulturella skillnader i vardagliga samhällsaspekter. Det är oftat mellan USA och England eftersom det är det han har erfarenhet av. Men i dessa videos har han ofta gäster och det händer att det är andra länder inlandade. Är man ute efter ren fakta och statestik kanske detta inte är rätt plats. Men vill man höra roliga och intressanta berätterler ifrån folk som faktiskt har upplevt dem så rekommenderar jag verkligen att kolla in dem. Har fått mig ett och annat chockat aha ögonblick när jag kollat på de. Kan också nämna att han har en annan kanal där han gör resevideos som är superunderhållande.
 
 
 
 
Fun For Louis
 
Men är det resevideos du är ute efter så rekommenderar jag FunForLouis. Han är en resevloggare som åker på helt galna äventyr på alla möjliga platser runt om hela världen och hans videos är alltid så sjukt snyggt filmade och ihopklippta. Minns för länge sedan att ag tittade på när och fjärran på Tv och tyckte det var superbra. För man fick se massa spännande coola platser. Och jag tycker detta verkligen är den moderna varianten av detta. Kvaliten är verkligen inte sämre för att det är filmat, producerat och redierat av en person utom snarare blir det bara bättre för det känns mycket personligare och mer äkta. Han har nyss avslutat en jordenrunt resa i ett pyttelitet propellerplan som han köpte tillsammans med en kompis JP som har pilot certifikat och jag rekommenderar verkligen att ni kollar in de klippen!
 
 
 
Wintergatan
 
Detta är den ända svenska kanalen jag tittar på (Dock så gör han sina videos på Engelska, väldig kass engelska) och det är nog min absoluta favoritkanal. Den här människan är ett geni, jag vet inte hur jag annars skulle besriva det. Kanske såg ni för några år sedan ett klipp kallat Marble Machine. Det var ifrån den här kanalen, och för dom som inte såg det kan jag säga att det är en musikvidoe med en hemma byggt marble maskin som spelar en av Martins egenkomponerade låtar. Sedan dess har han flera gånger sagt att det var så mycket på maskinen som inte funkade att han inte kunde hålla på och laga den. Istället håller han på och bygger en ny. Och den här gången använder han mycket mer avancerand teknik iställer för att göra stora delar av arbetet för hand. Hela kanalen är den perfekta kombinationen av genialiska tekniska lösningar, superbra musik, och en hel del humor. Allt levererat i fentastiskt välgjorda och snygga videos.
 
 
 
Någon annan som gör extremt kreativa videos är PJ från kanalen kick teh PJ. Han är en britt och Brightonbo (ska inte ljuga att se Brigton på film ifrån PJ och några andra Youtuber var definitivt en bidragande faktor till att jag flyttade just hit.) och han gör kortfilmer, sketcher och lite allt möjligt, men allt är väldigt kreativt och snyggt filmat och utformat. Jag tänker erkänna att vissa klipp är lite väl skumma även för mig smak, men majoriteten av klippen har definitivt en humor och estetiskt format som jag verkilgen gillar. Några av mina favorit klipp på hans kanal är dock inte kortfilmerna han gör utoms hans Doodlestreams. Detta är livesstreams på hans kanal där han live i en time eller två tecknar sådant som vi som publik föreslår. Det är både mysigt, avslappannde och sjukt underhållande. För folk säger inte saker som katt eller hund, utom snarare rymdkatt med fiskskål som hjälm och regnbåge som transportmedel. Så det är alltid lika kul att se hur han tolkar förslagen och får dem att komma till liv.
 
 
 
 
En annan kanal som är sjukt underhållande är SupercarlinBrothers. Den är kanske inte helt överraskande gjord av två bröder. Och i deras vidoes diskuterar de olika teorier de har kommit på eller trivia gällande film och TV serier. Den typen av filmer de pratar om mest är Harry Potter, Pixar och Disney (=allt jag gillar) och de bästa är att de alltid kommer på så sjukt bra och intressanta teorier. En del visar sig senare inte alls stämma men vissa är jag hundra procent såld på. Tycker helt enkelt det är superkul att kolla på en kanal som är supernördig i sådant som jag är intresserad av.
 
 
 
 
 
Den sista kanalen jag tänkte rekommendera idag är Peruse Project. Skapad av Regan och handlar om böcker! Det är här jag får de flesta av mina lästips och om ni tittar på hennes kanal så kan ni se att det finns folk som läser mer än vad jag gör. Det finns en hel uppsjö av Booktubers som det kallas. Men Regan's är den jag har fastnat för. Jag gillar hennes upplägg och hennes sätt att prata, plus att jag har märkt att jag har ganska lik smak som henne vad gäller böcker, vilket ju så klart är praktiskt om man kollar på klipp för att få just boktips.
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Älskar bannern till FunForlouis! Jag är ju ingen youtubefantast (vet egentligen inte varför...) men gillar variationen av dina tips och alla låter intressanta på olika sätt! Framför allt han som streamar doodle-ritandet :D

Svar: Känner att jag pratar lika mycket om youtube som du pratar om radio och poddar, så vi kanske får ta varandras tips ;)
Mathilda

Kommentera här: