Sprid lite glädje

I måndags jobbade jag i en annan butik än vad jag brukar, det var lite små förvirrande men också väldigt kul. För jag antar att det alltid är trevligt med lite omväxling i sin vardagsmiljö. Och så tänkte jag att när jag ändå var tvungen att ta tåget till Haywrds Heath så kunde jag ju passa på att utforska detta samhälle efter jobbet för jag har knappt vart där innan. Och min plan var att jag säert hittar något kul som kan inspirera till ett blogginlägg eftersom jag ofta delar med mig av mina äventyr. Så jag vände mig till tripadvisor och goodle för tips och inspration, och blev djupt besviken. Det visar sig att det inte finns något att göra i Haywards Heath, nummer ett på saker att göra är en miniatyrjärnväg som bara är öppen på sommaren. Och allt som står på Wikipedia om Haywards Heath är att det är ett relativt nytt samhälle där majoriteten av befolkningen pendlar andtingen till Brighton eller London varje dag för att jobba. Så den planen sprack och jag var plötsligt inte så sugen på att äventyra i Haywards Heath. För att toppa det hela var det helt bedrövligt väder, grått och regningt. Och på radion pratade de om att idag (måndag den 15 januari) är det blue Monday. Detta är tydligen den mest deprimerande dage på hela året. Nu har vi kommit in i vår vanliga rutin igen, vi är som fattigast efter jul, och de flesta nyårslöften har hunnit spricka. All den där magin som har funnits i luften under december med jul och nyår har nu helt försvunnigt och kvar är den grå, (småregninga) vardagen. Men för att motverka detta har Blue Monday nästan blivigt en internationel dag för att sprida glädje och påminna varandra om saker som gör oss glada. Så det är precis vad jag tänker göra idag. Här är en lista med 5 punkter för att ge dig lite vardagsglädje i januari oavsett om du behöver den eller inte.
 
1 Gå påpromenad och lyssna på peppig musik. Vad det är för musik eller vart promenaden tar dig är helt upp till dig, men jag rekommenderar något som ger dig energi och som du vet att du alltid blir glad av. Ända risken med detta är att du väljer den där låten som du inte kan låta bli att dansa till. Men helt ärligt är detta inte ett problem för om du promenerar någonstans där du är ensam kan du dansa hur stort och galet du vill, och om du promenerar bland folk så är det inte heller ett problem för de får sig säkert ett gott skratt och blir glada av att se dig dansa.
 
Låtar som jag fysiskt inte kan låta bli att dansa till
Don't stop me now - Queen (Eller egentligen allt med Queen)
Adventures of a lifetime - Coldplay
Schyler Sisters - Hamilton
 
 
2 Kolla på en feel good film. Ok ibland kan bara tanken på en promenad i Januari vädret vara deppig så då får det bli innomhusaktivitet istället. Alla Disneyfilmer eller romantiska komedier med Hugh Grant fyller kriterierna. Men vill tipsa om några filmer som inte är lika uppenbara och som du kanse inte har sett tidigare. Och i så fall rekommenderar jag verkligen att du gör det om du vill bli glad och vem vill inte det.
 
The Big Sick
The Best Exotic Marigold Hotel
Amelie från Montmartre
My Name Is Emily
Sisters Act
 
 
3. Prova Pottermore's Happiness generator. Till ära av Blur Monday spakade Pottermore en Happiness Generator som ger dig en liten gåva av Harry Potter glädje. Första gången fick jag den här bilden vilket mest kändes som ett hån.
Sen fick jag den här och detta kan jag hålla med om. Choklad borde få en hedersplats på min lista.
 
4. Mindfulness. Ett jobbigt trendingt ord som jag knappt vet vad det betyder med som ändå har ett bra budskap. Träna upp din mentala styrka och var närvarande i nuet. Längta inte bara efter sommar, semester, helg eller tid i framtiden när du kommer vara glad. Det är det samma som att vänta på att bli glad vilket verkligen är ett slöseri med tid. En måndag, onsdag, lördag eller alla andra veckadoagr är alla lika mycket värda och representerar vardera en 7 del av ditt liv så slösa inte bort dem.
 
Fira sånt som inte gick fel. Det är lätt att hänga upp sig på alla små eller stora saker som går fel varje dag. Men glöm inte bort alla saker som inte gick fel. Tänk på alla gånger du inte har missat tåget, som du inte vart sjuk, dom där gångerna strömmen inte gick, när du fortfarande hade batteri på telefonen, eller när det inte var bilkö. Och den där gången när du sitter i en bilkö kan du ju i alla fall vara glad för att du har en bil som fungerar. Så många saker går rätt eller fungerar varje dag men vi tar dem ofta bara för givet, tänk om vi skulle ta oss tiden att uppskatta dem istället. 
 
5. Googla bilder på Alpacas! (Det behöver inte vara mer komplicerat än så)
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh ja vad mysigt!! Haha älskar alla punkter och kanske den sista mest ;) Uppskattar småsaker som att jag kan andas genom näsan, brukar alltid tänka på det när jag är förkyld, att man borde uppskatta fria luftvägar mer! Men är helt förvirrad? Är det inte tisdag idag? kan veckodagarna pga. din och min blogg och när några poddar släpps ;);)

Svar: Meeeeen, vad jobbigt jag glömde visst ändra tiden! Det var inte meningen att du skulle läsa detta igår. Men Aja kul att du gillade det i alla fall och håller med om att det är alltid bär man blir sjuk som man uppskattar saker som att andas eller inte ha huvudvärk xD
Mathilda

Kommentera här: