Devil's Dyke

 
 
I måndags hade jag en ledig dag, puls att det var soligt vårväder så jag kände för att ge mig ut på en långpromenad och ett litet äventyr. För att få inspiration bläddrade jag igenom boken med vandringar som jag köpte tidigare i år. Har hittat en hel del som jag har lust att göra men de flesta är en bit bort. Dock så såg jag att Devil's Dyke var med. Devils Dyke är det torraste och största diket/dalen i Storbrittanien, vilket låter lite fånigt men det är egentligen inte för diket som de flesta kommer hit utom det är för utsikten ifrån åsen den ligger på och som i princip omringar Brighton och har fantastisk utsikt.
 
 
 
När jag kollade upp vägbeskrivningen såg jag att det var mycket närmare än vad jag trodde och eftersom jag ändå hade bestämt mig för att vandra idag tog jag beslutet att vandra hela vägen och det är i pirncip raka vägen ifrån där jag bor!
 
Jag bor på en sidogata ifrån Dyke Road. Och ja det är samma Dyke som i Devils Dyke. och när man kommer ut ur Brighton och vägen börjar luta uppåt byter den namn till Devil's Dykte Road. Jag säger att det är raka vägen men det var fortfarande en promenad på en och en halv timme för att ta sig dit. Men det gjorde ingenting för det var trevliga vyer hela vägen och både mysiga ponnier, får och kossor.
 
 
 
När jag kom fram till Devils Dyke tog jag en fika paus och sedan vandrade jag en av slingorna som går runt där och tog mig lite tid att utforska och fotografera en massa. Så himla häftig utsikt med Brighton och havet åt ena hållet, platt åkerlandskap åt det andra och åsen South Downs som delar det på mitten.
 
Devil's Dyke visade sig också vara en populär plats för skärmflygare, tror det var runt 40 stycken där! Men jag kan helt klart förstå varför och jag måste säga att jag blev sjukt sugen på att testa det någon gång!
 
Så det hä var vandring nummer 2 av 100 i in bok. Vi får se hur många jag klarar av. Läs om mitt första äventyr till Seven Sisters här.
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Så fint och så brittiskt! ;) Härligt att det blommande primula också!

Svar: Ja verkligen, jag är van att se primula som en trädgårdsblomma inte som något som växer vilt!
Mathilda

Kommentera här: