April Favoriter!

Jag njuter redan för fullt av Maj så detta inlägget blev lite sent publicerat idag. Men idag ska vi reflektera över månaden som gått.
 
 
 
 
Ljudböcker: Den här favoriten innehåller kanske två i ett och jag var tvungen att nämna den först för det känns som att hela April har präglats av att lyssna på sagan om isfolket. Jag har testat att lyssna på ljudbäcker förr men fann det jobbigt att koncentrera sig på bara ljud och så tyckte jag nog inte riktigt om berättarrösten heller. Men efter det så har jag lämnat det åt sidan och läst massa böcker på vanligt sätt istället. Men nu i början på april när jag var ute och gick långpromenad med musik i öronen kände jag att jag hade lust på att lyssna på något annat än den musik jag alltid lyssnar på. Och så slog det mig att om jag lyssnar på ljudböcker kan jag läsa böcker och vara uteomhus på samma gång! Mind blown! Så när jag kom hem skaffade jag ett konto på storytel och började lyssna på första boken i sagan om isfolket.
 
Sagan om isfolket: Jag visste med en gång att det här var första bokserien jag skulle lyssna på för min kompis Julia har tipsat om den flera gånger. Dels som vanliga böcker men också som ljudböcker. Min kusin har också lyssnat på dem och tipsat mig om dem, så nu var det äntligen dags. Är för tillfället på del 18 av 47 så det finns en del att ta sig igenom, men det har gått ganska fort hittils. Sagan om isfolket handlar om en släkt ifrån Norge som har en förbannelse över sig vilken innebär att minst en i varje generation föds som "drabbad". Det vill säga med magiska färdigheter och ofta ett ont sinne. Det jag verkligen gillar med den här serien är att man får följa en släkt över flera hundra år. Folktro, kärlekshistorier, historia, mm allt detta blandas på ett bra sätt i den här serien.
 
Paris: Det känns som att allt jag har gjort den här månaden var sånt jag gjorde i Paris. Jag kunde gjort nästan hela det här inlägget till ett paris-favoriter istället. Men jag har skrivit om det flera gånger på bloggen redan så tänker att jag bara nämner allt som en punkt idag. Men asså wow vilken stad, jag kommer helt klart komma tillbaka och jag är övertygad om att Creps är den bästa snabbmaten i världen.
 
 
 
England och vår: Våren är i vanliga fall den årstiden jag gillar minst på året, mest för att det känns som att man spenderar hela årstiden på att vänta på att våren ska komma och när den till sist gör det så är det praktiskt taget sommar. Men i år har det vart annorlunda. Kanske mest för att det knappt var vinter, men det innebär ju att våren kommer mycket tidigare så allt grönskar och blommar nästan en månad tidigare här än i Sverige känns det som. Denna månaden har jag därför njutit av alla blomstrande vackra parker som finns här och att vara ute i den grönskande naturen.
 
 
 
Charity shops: Något jag verkligen gillar här i England är alla charity shops, det är secondhand butiker typ som röda korset eller erikshjälpen där intäkterna går till välgörande ändamål. Här finns det en hel drös organisationer som driver second hand butiker av den här typen. Och priserna är alltid mycket billigare än på andra typer av second hand och loppisar. Dom brukar också ofta ligga i klungor vilket är något jag gillar. Längs med London Road i Brighton finns det säkert ett tiotal så det är både superkul och lite farligt att spana igenom dem när man har en ledig dag. Har fyndat en hel del kläder, böcker och ett par vaser som jag är supernöjd med.
 
That 70's show: Har inte kollat så mycket på film eller Tv den här månaden utom det har nästan bara varit ljudböcker. Men började slö titta på That 70's show när jag ville ha något lättsmält att kolla på och jag hade nästan glömt hur roligt det är. Jag brukade ofta titta på det under högstadiet. Men jag har aldrig kollat på hela serien i följd utom mest ströavsnitt som visades på TV. Så vill verkligen tipsa om att kolla på det ifall du letar efter en bra sitcom att kolla på.
 
Det slog mig att jag inte har varit på någon musikal denna månaden! Måste ta igen det i maj
 

Kommentera här: