Bluebells

 
Så som vi får mattor av vitsippor i sverige på våren, färgas här marken i skogen blå-lila av bluebells (Hyacinthoides non-scripta). Jag hade sett bilder av dessa hav av blåklockor på internet innan jag flyttade hit och det fanns definitivt på min bucketlist över saker jag vill se här i England.
 
 
 
Så nu när jag sett dem sticka upp och blomma här och var i dungar och bland hus i skiftet april-maj, bestämde jag mig för att det var dags att leta upp en skog i min närhet där jag kunde få se ett hav av blått.
 
 
Jag hade hör av andra att det är en speciell upplevelse och jag förväntade mig självklart att det skulle vara fint. Men att faktiskt se det på riktigt är helt galet! En luftig lövskog med skira gröna blad på bokarna och ett skogsgolv som lyser i blått och lila så långt ögat kan nå är den finaste skog jag någonsinn sett. Och jag besökte inte ens någon av de kända blubell skogarna, utom bara närmsta lövskog här i Brighton och hoppades på det bästa.
 
 
Blommorna är ganska höga också, en 20 cm eller så. Så man kan liksom vada fram igenom havet.
 
 
Detta är verkligen en nationalskatt i England och ryktet brukar alltid sprida sig när det är dags att ge sig ut. Och då vallfärdar stora delar av befolkningen till skogarna för att se skådespelet.
 
 
Kan knappt beskriva med ord hur fint det var, så låter blderna tala för sig även om de knappt gör det rättvisa. Och så vill jag avsluta med att säga att om du besöker England i skiftet april-maj så tycker jag verkligen att du ska försöka ta dig till någon lövskog för att titta på bluebells för annars går du miste om något!
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Så vackert! Älskar bokskog så att dessutom ha ett blått golv under gör det fantastiskt! Man kan ha bluebells i sverige också men är väldigt spridningsbenägna så blir nog ändå vackrast såhär!!

Svar: Ja det är verkligen fantastiskt, hade inge aning om att denna typ av bluebells finns i sverige också, kul.
Mathilda

Kommentera här: