Restips: Appar

Jag har alltid älskat att resa och genom hela mitt liv har det kännts både naturligt och äventyrligt. Men det var först för lite drygt 1,5 år sedan som jag flyg ensam för första gången. Jag visste ju hur enflygplats funkade men helt plötsligt var jag själv tvungen att hålla koll på allt och det kändes lite läskigt. Men nu har jag blivit så van med att flyga och resa själv att det inte alls känns jobbigare att hoppa på ett flyg som att ta bussen någon stans. Att resa själv är alltså något jag är helt avslappnad inför nu, men när jag berättar om det för folk i min närhet får jag ofta reaktioner som är faskinerade och imponerade. Och efter att jag fått samma typ av reaktioner över min resa till Paris tänkte jag att jag kanske skulle dela med mig av mina restips, både generellt men framför allt för soloresenärer. Och det första (kanske också det viktigaste) är vad jag tänker dela med mig om idag, nämligen de appar jag använder mig av när jag reser och många gånger knappt hade klarat mig utan.
 
Maps
Den första kanske och viktigast är google maps. Tack vare teknikens under behöver man inte vara en turist som irrar runt på gatorna i en ny stad med en helt enorm vikbar karta. Nu kan vi använda våra telefoner istället och det gör ju alla runt omkring oss i alla fall så det är ingen hemsk turist stämpel på det. Använder verkligen google maps jämt, för att hitta vart jag är, leta upp ställen jag vill besöka, samt få vägbeskrivningar på hur jag ska gå och hur lång tid det tar. Om man laddar kartan eller en vägbeskrivning när man har tillgång till internet, går det även att använda appen i offline läge om man är ute och reser i länder där man inte vill använda roaming och mobildata ifall man inte är berädd att betala hela sin livbesparing och sin förstfödda i betalning.
 
Citymapper
Google maps har ju också reseplanerare för kollektivtrafik men jag skulle inte rekommendera att anväda den för man får långt ifrån alla alternativ eller de bästa för den delen. Istället vill jag rekommendera Citymapper som är den appen jag alltid använder när jag ska åka kollektivtrafik. Och det gör jag ofta, använder i princip aldrig taxi eller Uber utom tar alltid, buss, tåg eller tunnelbana när jag är ute och reser. Det som är bra med citymapper är att den inte bara gäller för en stad utom nästan alla storstäder i hela världen och den ställer automatiskt om sig när du anländer i en ny stad. Du kan knappa in ett stationsnamn eller resemål som din destination och beräkna från din position. Sen får du en lista med olika förslag vad gäller bussar, tåg, tunnelbana och gång. Det står hur lång tid alla olika typer av förslag tar i resetid och hur många byten det är. När du ska åka tunnelbana står det inte bara vilken linje du ska åka med och var du ska gå av, utom också vad riktningen du ska åka med heter och vilken del av tåget som är bäst att sitta på för att få ett smigigt byte. Du får också liveuppdateringar på hur långt bort nästa tåg och buss är och hur mycket din resa kostar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tripadvisor
Tripadvisor är ju en välkänd app och hemsida och jag har inte alltid varit ett fan. Men jag tycker den är användbar som inspirationskälla. För att hitta saker att göra i min närhet eller för att leta upp bra mataställen är nog vad jag använder den mest till. Tycker om att titta både på bilder och recensioner när jag letar efter ett bra matställe.
 
Flygresor.se
Det finns ju en hel uppsjö av sidor att boka flyg på men det här är den jag brukar använda. Jag gillar hur många alternativ man får och tycker att jag ofta får de bästa priserna här. Funktionerna med prispressaren och lågpriskalendern är också värt att kolla in när du använder den här appen.
 
Flygbolagsapp
Även om jag ofta använder flygresor.se så brukar jag efter att jag har hittat en resa som passar mig gå in på sidan för flygbolaget som arrenderar resan och söka efter samma resa där. Ibland kan detta vara billigare även om det inte först ser så ut. För på lågprisbokningssidor är det ofta extraavgifter som läggs på efterhand när man bokar men som redan ingår i det ursprungliga priset hos flygbolagets sida. Beroende på vilket flygbolag man bokar med så får man också en del fördelar med att boka via flygbolagets egna sidor. Har man gjort det rekommenderar jag helt klart att sedan ladda ner flygblagets app, där kan du ha hela din resa samlad. Du checkar in i appen, får ditt boardning kort där och får också ofta uppdateringar om gate tidigare än vad som annonserar på skärmarna i flygplatsen. Sen jag flytta till England så är min huvudresa mellan gatwick och landvetter (alt gardemoen eller kastrup) detta har gjort att jag alltid åker med norwegian som också är mitt favoritflygbolag. Så deras app har jag alltid i telefonen och jag har också blivit rewardkund så att jag samlar poäng på mina resor som jag sedan kan använda som rabatt till framtida bokningar. Har sparat flera hundra kronor genom att göra detta så det kan vara ett bra tips ifall du flyger relativt mycket.
 
Hotels
Vad gäller boende eller i alla fall hotel så använder jag alltid Hotels.com det är användarvänligt och tycker jag får de bästa priserna och utbudet här. Jag bukar alltid kolla på kartvyn när jag letar boende eftersom läge är något av det viktigaste för mig. Det är också ganska nice att man kan samla nätter genom att boka här och när du samlat 10 nätter få du en gratisnatt i din nästa bokning.
 
AirBnB
Om hotel eller hostel verkar för dyrt eller om jag behöver någon stans att bo en längre tid brukar jag alltid kolla in Airbnb. Appen är verkligen superbra tycker nog till och med den är bättre än hemsidan. Det finns ju en del kassa airbnb men det finns kassa hotel också och alla ställen jag har bokat och bott på med airbnb har varit hur bra som helst. Om man stannar lite längre på ett resemål eller om man reser många tillsammans vill jag verkligen rekommendera detta både för att spara pengar men också för att känna att man har lite mer ett eget hem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wallet/iBooks
När alla dina bokningar är klara och du fått massa bekreftelser på mail så är det viktigaste steget att ladda ner dem och spara dem i din telefon antingen på ibooks eller wallet eller motsvarande app på andriod. För det finns inget värre än att försöka ladda upp en biljett eller bekräftelse på mail när det ska visas upp och inse att man inte har tillräckligt med internetansutning för att innehållet ska visas. Detta är den moderna varianten av plastmappen när man är ute och reser. Vet du om att du har alla biljetter, boardingkort och bekräfterser nerladdade kan du lungt slappna av sedan (så länge du också har bateri på telefonen vill säga....)
 
Jodel/Tinder
Dessa två appar är helt olika men för detta syfte använder jag dem för samma sak, nämligen att få kontakt med lokalbefolkning och andra resenärer. Tinder är väl som de flesta vet en dating app men jag ser inte varför man inte kan använde den för att prata med nya människor på plaster man besöker när man är ute och reser. För det har jag gjort flera gånger och har fått en del bra tips om ställen att besöka tack vare detta också. Var gäller jodel så är den nog inte lika känd. Men principen går ut på att man kan läsa annonyma meddelanden ifrån folk som befinner sig runt omkring en. Appen är alltså platsbestämd och den används framför allt av skandinaver, tyskar, österikare och belgare. Så det kan vara ett bra sätt att hitta andra svenskar som är ute och reser på samma ställe som du. Eller ställa en fråga till lokalbefolkningen om bästa stället att äta, mm. Eller också är det bara kul att läsa vad folk runt omkring dig tänker.
 
 
 
 
Crossy road
Detta är sista appen jag tänker dela med mig av och det är egentligen inte just appen crossy road i sig som jag vill tipsa om utom snarare att du har skaffar ett mobilspel som går att använda i offline läge. När man reser själv inser man att det blir en hel del köande och dötid och har man ingen att prata med kan det bli oerhört tråkigt. Har du wifi eller reser inom europa så att du kan använda din data är det ju inget problem utom hela världen liger framför dig i möjlighet men när jag reste runt själv i Kanada och jag bara klarande mig på att snylta på wifi här och där var det nästan en helig räddning att ha ett hjärndött men kul spel på telefonen som funkade även när jag inte hade tillgång till internet.
 
Detta var allt för den här gången hoppas ni blev lite inspirerade att resa!

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Wow vad bra och utförligt! Citymapper är ju en himla bra grej! Ska komma ihåg det (och läsa din guide) när vi ska till Berlin i sommar :)

Svar: Å vad roligt! Gör det, annars har ju Olof säkert mycket mer tips om Berlin än jag. När är det ni ska dit?
Mathilda

Kommentera här: