Sy om en klänning

Jag har länge gått och spanat på den här klänningen ifrån Urban Outfitters. Älskar modellen, längden och knapparns fram till. Men jag har tyck att £56 (nästan 600 kr) är lite mycket och därför har jag avvaktat.
 
 
Så här om dagen hittade jag den här klänningen på en loppis. En lång enkal vit sommarklänning av fint bomullstyg. Och även om den var ganska fin som den var tänkte jag att den skulle vara perfekt att göra om till att lika klänningen ifrån Urban Outfitters. Klänningen på loppis kostade £7.99 vilket ju bara var en bråkdel av orginal priset.
 
 
Efter detta var jag tvungen att leta upp några knappar. Och på en tygaffär hittade jag några jag gillade för ett par pund.
 
Så när jag kom hem var det dags för själva förvandlingen:
 
Jag började med att klippa av botten i den längd jag ville ha.
 
Sedan klippte jag även upp klänningen på mitten hela vägen upp. Jag vikte kanten på ena sidan och nålade ihop. Och sydde sedan ihop klänningen igen med en grå enkelsöm.
 
Efter detta placerade jag ut knapperna med jämna mellanrum där jag ville ha dem och sydde fast dem en efter en.
 
 
Jag hade tänkt att göra fickor som orginalklänningen av extratyget som blev över när jag klippt av botten. Men jag gillade den nog nästan bättre utan. Och om jag ångrar mig har jag tyget kvar och kan sy dit dem efteråt. Blev supernöjd med resultatet och kommer garanterat ha på mig den här klänningen massor i sommar. Klänningar i midi längd är helt klar en ny favorit för mig så är väldigt glad at ha en till.
 
 
Och det blev ju ett riktigt kap också, totalsumman för alla material var £11 istället för £56. Så kanske kan detta inspirera dig att gå på loppisjakt efter nya fynd till garderoben både efter sådant som du gillar precis som det är och sådant som du kanske vill piffa till lite.
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh vad häftigt! Är så imponerad av hur snyggt du kan sy för hand, jag är så fast i tankarna att göra saker på maskin att jag inte syr för jag inte har en maskin xD Du passar superbra i den längden dessutom :D

Svar: Tack! Jo visst vill jag ha symaskin då hade det nog blivit mer ingripande ingrepp men det kliar alldeles för mycket i händerna för att låta det stoppa mig!
Mathilda

Kommentera här: