Böcker jag köpt nyligen

Under störra delen av detta året så har jag varit duktig och inte lagt massa pengar på att köpa nya böcker. Jag har antingen läst sånt jag redan äger, lånat av folk, eller köpt på second hand. Men sedan september har detta inte hållt längre och jag har handlat på mig en trave böcker. Tror det har att göra med en kombination av att vi köpt två nya bokhyllor till vardagsrummet och att jag nu "måste" fylla dem med böcker. Och att flera av de böckerna jag sett fram emot under året släpps just nu i september/oktober. Så tänkte nu dela med mig av mina nya inköp, kanske blir ni inspirerade av att plocka upp någon av dem själva.
 
 
 
Warbreaker 
Warbreaker utspelar sig i en värld där de som dör en ärofull död "återvänder" och blir odöda soldater i gudakonungens tjänst. Där används breath, en substans skördad från människor, som i kombination med färg kan användas till att väcka liv i föremål.
   Vi får möta prinsessan Siri, som skickas av sin far för att gifta sig med gudakonungen Susebron av Hallandren. Den 17-åriga Siri kommer till ett hov som kokar av intriger och spioner. Samtidigt smider hennes äldre syster Vivenna planer för att rädda sin lillasyster undan giftermålet.
 
En stor del av böckerna jag köpte är Brandon Sanderson böcker. Jag har tidigare läst hans serie Mistborn som jag verkligen älskar. Tror det är en av mina absoluta favoritserier någonsin. Så jag vill nu försöka samla på mig och läsa alla hans böcker. Både för att de är bra och inte minst för att omslagen är så fina. Läser Warbreaker för tillfället och även om jag inte har kommit så långt så är jag helt absorberad av berättelsen och hoppas kunna läsa mycket under helgen.
 
The Stormlight Archive
Jag köpte på mig de tre första böckerna i Brandon Sandersons pågående fantasyserie the Stormlight Archive. The way of Kings, Words of Radience, och Oathbringer. Jag vet egentligen inte så mycket om handlingen i serien, bara att man får följa en rad olika karaktärer vars öden vävs samman och att den har ett magisystem baserat på ädelstenar och ljus. Men helt ärligt behöver jag inte veta mer, jag är övertygad om att jag kommer gilla dem för jag har bara hört bra saker om den här serien och en av mina favoritgrejer med Brandon Sanderson är hans förmåga att skapa intresanta och unika magisystem som också känns trovärdiga på något sätt.
 
Elantris
 En gång var Elantris gudarnas trädgård och en magisk plats. Själva stenarna glödde av ett inre ljus och staden stoltserade med underverk som aldrig senare skådats. Om natten lyste Elantris med ett silverne sken synligt på mils avstånd. Invånarna hade silvervitt hår, metallisk hy och lyste nästan ikapp med sin stad. Sägnen påstår att de var odödliga, nära nog gudar.
   Vem som helst kunde bli en av dem med hjälp av shaod, "förvandlingen". Den drabbade blint, oftast om natten, och omvandlade lika villigt tiggare som herremän. Den lyckligt förvandlade kunde ge upp sitt eget liv och flytta till Elantris.
   Men den eviga lyckan tog slut för tio år sedan. Elantris invånare förvandlades till maktlösa, plågade själar som varken kan leva eller dö. Prins Raoden av Arelon, som fångats i den hemsökta staden, tänker inte låta sig besegras av förbannelsen. Medan han söker förstå vad som hände den eviga staden kämpar hans unga änka för att skydda parets kungarike undan fiender.
 
Ytterligare ett bidrag till min Brandon Sanderson samling men detta är sista för idag jag lovar xD.
 
Wild
När Cheryl Strayed är tjugotvå år rasar hennes liv samman. Hennes mamma, som bara är drygt fyrtio år gammal, insjuknar oväntat i en agressiv cancer och avlider hastigt. För att ta sig igenom sin sorg och försöka hitta sig själv igen bestämmer hon sig för att vandra Pacific Creast Trail. Mot alla odds kämpar Strayed på under den hundra dagar långa vandringen som först bryter ned henne, men gör henne starkare och slutligen hel igen. Vild är en drabbande skildring av en ung kvinnas kamp med sig själv
 
Kanske har ni som jag sett filmen med samma namn med Reece Witherspoon i huvudrollen. Minns att jag såg den för några år sedan och älskade den. Den här boken är också en av mina kompisars favoritböcker så har funnits på min list över sånt jag vill läsa länge, speciellt nu när jag är mer och mer intresserad av vandring själv.
 
On the other side of lost
På samma tema av böcker som handlar om vandring så har vi On the other side of lost som precis släppts. Jag hörde talas om den här boken i våras och har sedan dess ivrigt väntats på att den ska släppas. Här får vi följa Mari som är en influencer och instagram Kändis, hennes liv är till synes perfekt. Men på sin 18 årsdag som hon tror massa planerade inlägg firar ensam har hon plötsligt fått nog. I paketet som hennes moster skickar till henne finns alla hennes kusins vandringsgrejer och en annteckningsbok med hennes senaste planerade äventyr. Maris kusin kom dock aldirg iväg på sin vandring längs John Muir Trail, för hon dog ett par månader innan sin 18-årsdag. Där och då bestämmer sig Mari för att ta upp sin kusins flagga och genomföra vandringen själv. Hon är trött på sitt liv som verkar så bra men egentligen saknar upplevelser.
 
Den här boken är en av få på listan som jag faktiskt redan har hunnit läsa och kan meddela att den var superbra. Jag läste den i typ en sittning. Skulle flyga till Sverige och detta är verkligen en bok man vill läsa när man är ute och reser själv.
 
Muse of nightmares
Det här är uppfäljaren till Strange the Dreamer som jag läste förra året och älskade. Så sedan dess har jag ivrigt vänta på att nästa bok ska släppas. Vill inte berätta för mycket om den på grund av spoilers men kan instället berätta premissen till första boken.
 
Vår huvudkaraktär Lazlo Strange spenderar sitt liv att studera den försvunna staden Weep. Till och med dess rätta namn är förlorat. En dag kommer en konvoj från Weep till staden där Lazlo bor, det är första gången man får kontakt med någon där ifrån sedan dess försvinnande och Lazlo sveps med ett antal utvalda tillbaka till Weep för att försöka få förklaring till vad som har hänt med staden och varför den förlorade dess namn, samt hjälpa dem emot de gudar som bor över staden och plågar dem.
 
Den här boken är skriven på ett så fantastiskt vackert sätt och det är verkligen en sann glädje att läsa den och steg för steg få reda på mer om mysteriet.
 
 
Den bästa typen post man kan få!!
 

Kommentera här: