Lucia

Även om jag inte är i Sverige så har jag lyckats få in några stycken Luciafiranden i år, det har sina fördelar att trots allt bo någonstans där det är relativt gott om svenskar. Förutom att kolla på Luciamorgon idag så har jag besökt två Luciafiranden som var väldigt olika men lika mysiga båda två på sina egna sätt.
 
Det första firandet var i byn Ditchling som ligger utanför Brighton. Det är en pytteliten idyllisk by som hade ett evenemang i form av en ljusfestival förra veckan. Och i samband med detta bjöd de in barnen vid Svenska skolan i Brighton att hålla ett luciatåg i kyrkan under kvällen. Det visade sig vara lite problematiskt att ta sig hit för vi snackar att den här byn är så liten att det inte går kollektivtrafik dit. Istället fick jag ta tåget till grannbyn och sedan promenera längs landsvägen i 30 min. Men detta var ganska mysigt och på något sätt också passande för det känndes som om jag var mitt eet luciatåg när jag gick där under den klara stjärnhimlen i mörkret och lyste min egen väg, dock via mobilficklampa och inte stearinljus i handen eller håret. Men när jag sedan kom in i byn var alla vägar kantade med lyktor som ledde en fram till kyrkan. Butikerna hade också extra kvöllsöppet så det var riktigt mysig julstämmning i hela byn.
 
Själva framträdandet var sedan precis så charmigt som att Luciatåg mad barn bara kan vara med, varierande sångisats och en liten pepparkaka och tärna som mest är intresserade av sina ljus och fäktas med dem som lasersvärd. Jag fick också veta att en av besökarna visade sig vara en blind kvinna som hetter just Lucia. Hon var inte svensk så hade inte vart på ett Luciafirande tidigare men var lockad och helt klart tvungen att komma till en högtid som firade det helgon hon är upkallat efter.
 
 
Nästa firande var London och den här gången var kören större vilket också gjorde att sången var av betydligt högre standard. De hade en helt fantastiskt fin sång med stämmor utan att det blev för mycket som det ibland kan bli. Och alla tjejerna som var med i Luciatåget måste hålla på med sång i varnliga fall för de var inte bara fantastiska i kören utom också som solister.
 
Men det som gjorde den här kvällen riktigt magisk var lokalen. Luciafirandet hölls i ett gammalt kapell kallat Asylum at Caroline Gardens. Kapellet ligger i en ganska skum stadsdel i London långt utanför turiststråken, men det var den perfekta lokalen för ett Luciafirande. Det är nämligen så att kapellet bombades under andra världskriget och sedan dess har det i princip inte används utom så smått förfalligt istället tills en förening tog över det 2010 och nu driver det som lokal för konstutställningar och andra evenemang som detta. Insidan är därför inte alls så polerad eller elegant som kyrkor brukar vara men den rusika kännslan var så himla stämmningsfull. Lokalen var deckorerad med massor av ljusslingor och setarinljus och jag hörde tjejerna bakom mig beskriva det som att de påminnde om kyrkan där Ross och Emily gifter sig i Vänner och det är verkligen precis så det såg ut! Det ända negativa med detta var att det var väldigt kallt där inne eftersom vi praktiskt taget var utomhus. Så man kunde se moln bildas ur andedräckten när kören sjöng. Men som tur var bjöds det på både glögg, pepparkakor, lussekatter, mm.
 
 
Och som om inte detta var nog var pricken över i den här kvällen när de berättade att de hade en speciell gäst som överraskning och Miriam Bryant kom ut och sjöng några låtar tillsammans med kören. Sedan stannade hon kvar i publiken och kollade på resten av firandet och minglade med folk i glöggbaren efteråt. Jag undrade verkligen hur hon hade hittat dit, men det visade sig att hon var kompis med arrangören för Luciakvällen. 
 
Jag älskar verkligen Lucia och båda dessa Luciafiranden var helt fantastiska och på samma gång några av de mest unika jag har kollat på någonsinn. Hoppas du också hinner med och kolla på något mysigt Luciatåg i år!
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Men vad mysigt! Tre luciatåg är bra jobbat ;) Det där i den lilla byn lär ju extra mysigt när du fick gå dit x)

Svar: Ja det var helt klart värt promenaden :D
Mathilda

Kommentera här: