Lästips för sommaren!

 
Jag tycker att man blir sugen på att läsa olika typer av böcker beroende på vilken tid på året det är. Nu på sommaren är det inte i första hand 1000 sidor långa mörka fantasyserier som jag är intresserad av att läsa, utom snarare böcker som går att beskriva som mysiga, fluffiga och romantiska. Det är i mina ögon den ultimata sommarboken. Så om du behöver lite lästips inför sommaren som ligger framför oss hoppas jag att du blir inspirerad av dagens inlägg, och dela gärna med dig av dina egna sommarfavoriter

 

 Anne på Grönkulla (Anne of Green Gables)
 
Tycker inte en bok kan bli mer somrig än såhär. Jag har vuxit upp med att kolla filmserien från 80-talet som handlar om föräldralösa Anne som blir adopteradav Marilla och Mathew Cutbert på Prince Edward Island. Anne har den mest fantastiska fantasin som förvandlar de mest vardagliga föremålen eller sysslorna till ett magiskt äventyr. Känslan man får av att läsa den här boken eller att titta på serien kan jag bara jämföra med att kolla på Madicken.
 

My Life Next Door


Just orden mysig, fluffig och romantiskt är de orden jag hade valt för att beskriva den här boken. Den handlar om Samatha och Jase som bor grannar med varandra men aldrig egentligen umgåtts för att deras familjer är så olika vid första anblick. Men sommaren när de är 17 lär de känna varandra på riktigt och det kommer att ändra deras liv. Det här är verkligen ingen överdramatisk bok men den är inte sämre för det. Den är bara den perfekta boken att läsa på gräsmattan i trädgården när man vill bli glad.



Analfabeten som kunde räkna

 

Skriven av samma författare som skrev Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann. Med det sagt kan man få en vag uppfattning om det galna äventyr som väntar i den här boken. Atombomber, Falska keramik gäss, Två bröder med samma identitet, Kungen, Hemliga agenter och en analfabet från Syd Afrika som oxå är ett matematiskt geni, detta är några av de saker som man påträffar i den här boken. Det är verkligen en galet rolig resa och den perfekta boken att läsa på stranden.
 
Everything, Everything
 

Jag vet att jag har pratat om den här boken tidigare men jag kunde inte låta bli att inkludera den i den här listan. Boken handlar om Maddy en 18 årig tjej som aldrig har lämnat sitt hus för att hon är allergisk mot världen. Den är kärleksfull, tankeställande och dramatisk och jag tycker att sommaren är den tiden på året som den passar bäst att läsa (delvis för blommorna på omslaget). Om ni vill veta mer om mina tankar om den här boken så klicka här.


Utvandrarna

 

Jag kan egentligen inte bara rekommendera en bok här utom jag måste rekommendera hela serien (Utvandrarna,Invandrarna, Nybyggarna, och Sista brevet från Sverige). Den här berättelsen är definitivt mer dramatisk och mörk än de andra böckerna på den här listan. Men det finns en underton av nostalgi för svensk sommar genom hela serien som gör att de hamnar på min lista. I böckerna får vi följa Karl-Oscar och hans familj och några bekanta när de ger sig av från sin socken i Småland och flyttar till USA i mitten på 1800-talet för att skapa sig ett bättre liv. Böckerna skildrar en intressant historisk tid och man lär sig verkligen uppskatta hur bra liv man har när man läser de. (vill också bara slänga in en rekommendation till musikalen Kristina från Duvemåla
somär baserad på Vilhem Mobergs böcker, kanske till och med lyssna på den när du läser)
 

Jag ger dig solen (I'll give you the sun)


Detta var ett boktips från min kompis Julia, läs hennes inlägg här. Den handlar om de konstnärliga tvillingparet Noah och Jude och det intressanta är att vi får läsa ur bådas perspektiv men i två olika tidpunkter i deras liv. De tidiga åren när de är oskiljaktiga får vi läsa ur Noahs vinkel och när vi följer Judes tankar har det gått några år och syskonen pratar nu knappt med varandra. Den här boken är verkligen sjukt bra och spännande när man långsamt får reda på vad det var som slet isär de oskiljaktiga tvillingparet.



 

 Läsarna i Broken Wheel Rekommenderar


Nu har vi åter kommit till en fluffig, mysig och romantiskbok och det bästa är att det också är en bok som handlar om böcker! I den här boken följer vi 28-åriga Sara från Sverige som reser till den lilla hålan Broken Wheel i Iowa för att hälsa på sin brevvän Amy som delar Saras stora bokintresse. Men när Sara dyker upp i det lilla samhället får Sara en chock, Amy som var en äldre dam har dött. Nu står Sara där helt strandad och funderar på vad hon ska ta sig till, till slut bestämmer hon sig för att starta en bokaffär i den lilla staden och långsamt skaffar hon sig nya vänner i Broken Wheel.





 

 Mansfield Park


Jag var tvungen att inkludera en Jane Austen bok på den här listan och när jag funderade över vilken jag tycker är mest somrig så kom jag fram till att det är

 Mansfield Park. Boken handlar om Fanny Price en fattig flicka som blir omhändertagen av sin moster och hennes man och får växa upp med sina kusiner på det stora godset Mansfield Park. Den innehåller alla mysiga och romantiska element som man förväntar sig av Jane Austen, så om du inte har läst något av Austen kanske detta är sommaren när det är dags.

 







Sådär detta var min lista på böcker som jag läst och verkligen rekommenderar nu när sommaren är här!

Följ mig på Goodreads

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åååh vilken bra lista! :D Kämpar på med min tegelsten jag lånade på biblioteket på 600 sidor, men sen ska jag läsa massa fluffigt!

Svar: Vad kul! Det är bara att kämpa på :D
theadventuresofmathilda

Kommentera här: