Six of Crows


No Mourners
No Funerals


Six of Crows
Leigh Bardugo

Mitt betyg: 4/5


Tre ord som beskriver boken: Fartfylld, Intrigfyllda, Mörka

Något som fick mig att skratta i boken: När en av huvudpersonerna sa att Semla är hans favoritmat och drömmande beskrev det. (Observera att detta är fantasyböcker skrivna på Engelska som inte alls utspelar sig i vår värld)

Handling:
Vill du läsa något fartfyllt och spännande då tycker jag du ska läsa Six of Crows duologin. Serien innehåller två böcker, Six of Crows och Crooked Kingdom och handlar om ett gäng antihjältar med Kaz Bekker som ledare som ger sig iväg på ett galet uppdrag. Serien utspelar sig i Grisha världen där Grisha triologin av samma författare också utspelar sig. Och detta är en värld med magi, politiska konflikter och från de perspektiven vi upplever den fyllf av olika kriminella gäng som utnyttjar den redan osäkra stämmingen i landet. Länderna i den här världen är påhittade men man märker att författaren har hämtat mycket inspiration från Norden och lite andra Europeiska länder. Att försöka beskriva handlingen mer i detalj kommer bli alldeles för komplicerat utom jag rekommenderar att gå in i serien utan att veta för mycket och tro mig när man tror att man vet vad som händer kommer världens plot-twist flera gånger om viket inte bara gör läsningen i dessa böcker till fartfylld utom också en riktig berg och dalbana.

Tankar:
Böckerna är otrologt snäbblästa trots att de är ca 500 sidor tjocka, just för att de är så fartfyllda och att man får läsa från alla sex personerna i Kaz Bekkers gängs perspektiv. Det är något förvirrande med alla nya namn och perspektiv i början, men man lär sig snart att älska alla karaktärenera i boken med alla deras brister. För de är långt ifrån några perfekta människor vi förjer, något har fått dem alla att hamna i den kriminella världen och att läsa om deras bakgrund och sedan följa deras personliga utveckling genom böckerna får en verkligen att bli förälskad i dem allihopa.
 


Avslutningsvis måste jag bara säga att jag tycker omslagen är sjukt snygga och det är ju bara positivt. 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Haha, älskar att böckerna innehåller semlor xD Skulle inte kunna gissa det utifrån omslagen... Men låter spännande med karaktärernas utveckling och svängarna hit och dit, hamnar på min lista för eventuella böcker att läsa :)

Svar: Vad kul! det är bara att säga till om du vill låna dem ;)
theadventuresofmathilda

Kommentera här: