Pressade orkidéer och julklappar

Jag tog med mig en orkidé hem från jobbet förra veckan som såg väldigt ledsen ut och jag försökte ge den så mycket kärlek jag bara kunde men tyvärr var det för sent efter två dagar hade alla blommorna trillat av. Och jag tyckte det var så synd att kasta dem för de var ju fortfarande superfina, så jag bestämde mig att pressa dem.
 
 
 
Har nog inte pressat blommor tidigare, i alla fall int emed flit. Men kände att det inte borde vara en allt för komplicerad process. I grund och botten behöver du, något att pressa, papper att lägga sagt material i, och något tungt som kan stå för själva pressandet. För att fylle dessa tre kategorier anväde jag mig av orkideblommor, hushållspapper, och en marmorskiva + en trave böcker (för säkerhets och syns skull).
 
Sedan lät jag bara blommorna ligga där några dagar och gosa till sig. Jag bytte papper ett par gånger eftersom de blev fuktiga av blommora, och det är bra om de lyckas torka så mycket som möjligt för att hålla.
 
Men sedan kom nästa dilemma vad skulle jag göra med de pressade blommorna. Till sist kom jag fram till att de fick bli dekor på mina julklappar i år. Och jag utgick därför med de som tema när jag köpte presentpapper. Använde mig av gamla herliga glue dots för att sätta fast dem och det funkade riktigt bra. Tycker att det blev riktigt fint. Inte så traditionellt juligt, men tycker det är så himla kul att slå in paket att det är roligt när man kommer på något nytt!
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

haha men du kanske har pressat blommor innan utan att det var med flit?;) Men vad fint och annorlunda det blev på julklapparna! Passade så bra ihop med de två olika papperna!

Svar: Ja jag är helt säker på att jag har mosat en och annan blomma i floristböckerna xD Handlade papprena efter jag kom på iden och blev supernöjd när jag hittade den med det vita blommönstret hade först bara tänkt köra på brunt papper.
Mathilda

Kommentera här: