Torka Jordgubbar

Jag hatar egentligen att plocka bär för att det tar en evighet att fylla hinken och det är så himla pilligt. Men att plocka jordgubbar är undantaget för den regeln för de är så stora och lättplockade att det går i ett nafs. Förra veckan var jag tillsammans med en kompis och våra mammor och plockade jordgubbar på självplock vilket var supermysigt. Så nu har det varit jordgubbsfrossa hemma i några dagar då vi förtärt jorgubbar i alla tänkbara former. Jag testade även att torka jordgubbar hemma för första gången och det blev riktigt bra så tänkte tipsa om det idag.

 
Du behöver:
Jordgubbar
Kniv
Bakplåtspapper
Plåt (har du plåtar med hål i så är det det bästa)
Ugn
Skär alla jordgubbar i tunna skivor och lägg det på plåtar med bakplåtspapper (tror det kommer vara i stort sett omöjligt att få loss dem om man inte har dem på bakplåtspapper).

 
Stoppa sedan in plåtarna i ugnen, jag körde på 50 grader varmluft och det funkade superbra. Kläm fast något i ugnsluckan (typ en slev) så att det bildas en glipa där luften kan åka ut och låt sedan jordgubbsskivorna torka i ugnen i ca 7 timmar. Att torka tar tid men det sköter sig själv så man kan låta det stå över natten om man vill. Jag torkade tre plåtar på samma gång och det funkade superbra.

När 7 timmar har passerat kan du stänga av ugnen och när jordgubbarna känns torra och avsvalnade är det dags att pilla loss dem från bakplåtspappret. De ser ut som att de har blivit ett med pappret men det var faktiskt förvånansvärt lätt att dra loss dem. Jag tyckte också att pappret såg så himla fint ut efter att jag tagit bort jordgubbarna, önskar att jag hade något att ha det till.

 

 

Stoppa de torkade jordgubbsskivorna i en burk så var det klart. Dem blev supergoda och behöll sin fina färg. Detta är perfekt att ha på müslin eller som vandringssnacks. Ska kanske nämna att de inte blev så himla knapriga i konsistensen utom mer sega. Men det tycker jag inte gör något, det är ju trots allt den konsistensen som torkad frukt oftast har.

 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Så niiice! Om jag torkar något annat kan vi kanske dela med varandra när vi vandrar ;)

Svar: Självklart! Tanken är att det ska räcka till mer än bara mig :D
theadventuresofmathilda

Kommentera här: