Återvinn din garderob

Ibland kan jag tröttna på vissa klädesplagg i min garderob ofta beror det på att min stil har förändrats sedan jag köpte dem. Men innan jag tar det drastiska steget och skänker dem så brukar jag fundera på om jag skulle kunna sy om dem på något sätt så att jag finner dem intressanta och roliga att använda igen. Idag visar jag några av mina favoritsätt att förvandla kläder i min garderob.

 

Jag vill börja med att säga att alla mina projekt genomförs med endast nål, tråd, sax och ögonmått som verktyg. Om det kräver mer omfattande tekniker så blir det tyvärr oftast inte av att jag tar mig tiden till att genomföra det.

 

Att olika former av toppar i min garderob blir förvandlade till crop tops är den absolut vanligaste förändringen jag gör på mina kläder. Det beror på att jag typ 9 gånger av 10 har på mig kjolar med hög midja och crop tops är det ultimata klädesplagget att kombinera med dessa kjolar. Så många toppar som har blivit bortglömda i min garderob har fått genomgå denna förvandling och helt plötsligt blivit mina favorit plagg istället.

 
Vad gäller de två första bilderna så är det toppar som helt enkelt blivit kapade till den längden jag önskat. Den tredje bilden med spetstoppen var lite knepigare att göra om. Det var en tunika från början och jag visste att jag villa korta ner den men jag ville ju inte bli av med den fina spetskanten längs ner eftersom det är den som gör hela plagget i mina ögon. Detta betydde att jag var tvungen att minska mängden tyg på mitten av toppen. Detta löste sig eftersom toppen redan från början hade en söm som delade den i två vilket gjorde att jag kunde klippa bort önskad mängd tyg och sedan sy ihop de två delarna så att bottenspetsen nu liksom är förhöjd.

 

Andra enkla förvandlingar är att ge en topp en ny krage eller att klippa av mudden på en tjocktröja för att ge den ett finare fall och form.

 
 

Jag tycker också att vanliga T-shirts är lite tråkiga i sin form så när jag köpte min Coldplay T-shirt var planen redan från början att klippa av ärmarna och halsen. Det är denna typen av förvandling som dagens projekt också är. Precis som med Coldplay T-Shirten så köpte jag denna T-shirt med syfte att klippa av ärmarna.

 
 





Jag tycker att det blir snyggt att lämna kanterna råa. Men detta kan man inte göra med vilket material som helst. Det är just den typen av Jersey-tyg som finns i T-shirts som lämpar sig bäst om man vill ha snygga råa kanter som inte fransar sig eller trådar sig i en oändlighet.

Hoppas det här gav dig lite tips och inspiration att återvinna några bortglömda klädesplagg i din egen garderob.

 

Kommentera här: