Nicola Yoon

Idag kommer jag med två boktips. Båda böckerna är skrivna av Nicola Yoon och jag bara älskar hennes sätt att skriva och att skapa karaktärer som känns trovardiga. Jag bara vet att jag har hittat en ny favoritförfattare och jag kommer läsa allt hon skriver i framtiden och förmodligen älska det också.

 

 


 

 
 
 
Den första boken jag vill tipsa heter  Everything, Everything. Det är Nicola Yoons debutroman som handlar om Maddy en 18 årig tjej som är allergiskt mot allt och därför aldrig lämnat sitt hem. Boken håller även på att bli film just nu så det är ju det perfekta tillfället att läsa den innan filmen kommer på bio i sommar.
 

 

Maddy har levt med sin sjukdom hela sitt liv och
hon har bestämt sig att leva ett så bra och lyckligt
liv hon kan istället för att vara arg eller upprörd över
sin lott i livet. De ända människorna som hon har
kontakt med är hennes mamma och hennes
sjuksköterska. Men när en ny familj flyttar in
grannhuset utvecklas en vänskap tack vare
teknikens under mellan mellan Maddy och
grannsonen Olly, och det är här saker och ting
börjar bli komplicerade.

 

Jag har redan läst den här boken två gånger
och jag älskade den lika mycket båda gångerna.
Att få läsa ur Maddys perspektiv är en av de bästa
sakerna med den här boken. Hon är en karaktär
som nästan inte upplevt någon ting men det gör
bara hennes perspektiv mer intressant och man
får sig många tankeställare under bokens gång
när man följer Maddys tankar om världen. Ett av
de stora temana i boken är skillnaden mellan att
leva och att överleva. Är det värt att leva ett långt liv om
man baraöverlever, eller är ett kort liv fullt av just ”liv”
mer viktigt.

 

 

 

 
 
 
 
Nicola Yoons andra bok ”The Sun Is Also A Star”
är också mitt andra boktips för dagen. Den här
boken har fått ännu högre recessioner än hennes
första bok och jag har helt ärligt lite svårt att
bestämma mig för vilken jag tycker om bäst.
 
 

Det häftiga med den här boken är att
det är en kärlekshistoria som utspelar
sig på en dag. Och det imponerande
med den här boken är att kärlekshistorien i
boken är trovärdig trots att den utspelar
sig på bara en dag. Huvudpersonerna
i boken är Natasha och Daniel. Natasha
kommer från Jamaica men har vuxit
upp i USA som illegal invandrare.
Daniel är amerikansk men hans
föräldrar immigrerade till USA
från Sydkorea för att skapa ett bättre
liv. Dagen som boken utspelar sig under är den dagen som Natashas familj är tvungna att lämna USA på grund av att de har blivit påkomna som illegala invandrare. Natasha försöker göra allt för att förhindra att de ska tvingas lämna sitt hem och mitt uppe i allt träffas hon av en händelse Daniel.

 

Den här boken känns oerhört relevant i sättet den behandlar frågor kring immigration, kultur och identitet. Och en stor bidragande faktor till att den känns äkta och rättvist gjord är att Nicola Yoon själv kommer från Jamaica och hennes man David Yoon är koreansk. Det betyder att Nicola har kunnat använda mycket från sitt eget liv som inspiration till den här boken, vilket medför att den känns trovärdig och äkta. Någon av mina favoritaspekter i boken är att man får även en liten biografi om i princip alla människor som dyker upp i boken och man får vid något tillfälle följa deras tankgång. Dette tillför ett djup i boken och gör att man inser hur stora inpakter de minsta handlingarna kan ha för en total främling. Min favoritkaraktär i boken är till exempel en av säkerhetsvakterna vid migrationsverket som Natasha träffar i bara ett ögonblick när hon kontrollerar hennes väska. Jag tänker inte berätta varför jag gillar den här karaktärer så mycket för det ger bort för mycket av handlingen. Allt jag kan säga är gör dig själv en tjänst och läs den här boken. Den utspelar sig under en dag och jag kan av egen erfarenhet intyga att det inte är några problem att läsa den på en dag heller.

 

 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Blir jättesugen på båda! Högst upp på min lista :) Extra plus för två snygga omslag!

Svar: Vad kul! Hoppas du hittar dem på biblioteket i Varberg. Eller hur så himla snygga omslag!
theadventuresofmathilda

Kommentera här: