Trädgårdsföreningen Göteborg

 



Något av det bästa med att bo i Trollhättan tycker jag är hur smidigt det är att ta sig till Göteborg. Det betyder att jag besökt Göteborg flera gånger i månaden nu i vår och något som på senare tid har blivit ett måste för mig när jag är i Göteborg är att besöka trädgårdsföreningen.

Det ligger som en oas mellan Centralstationen och Avenyn så det är väldigt enkelt att planera in sin rutt igenom parken när man är på väg någonstans och annars är det ett fantastiskt resemål i sig själv. Spana in de tropiska växterna en regnig dag, ät en picknick på gräset i solen, utforska de slingriga stigarna i stenpartiet, ta en fika på cafét, läs en bok under ett kastanjeträd. Oavsett vad som står på agendan tycket jag alltid det finns en anledning att gå hit. De firar 175 år i år så det finns massa spännande evenemang man kan försöka pricka in med sitt besök också. Det jag gillar bäst med parken är att den inte är allt för stor men att den på samma gång har så många olika typer av miljöer. Jag var bara tvungen att skriva det här blogginlägget nu för om det är någon gång man ska ta sig hit är det just nu under vår och försommaren. Jag var här med min syster igår och när vi satt på cafe grindstugan och åt lunch i solen och sommarvärmen regnande det ner kastanjeblommor på oss vilket gjorde en fantastisk dag helt idyllisk!

Så mitt tips för dagen är besök trädgårdsföreningen om du har vägarna förbi Göteborg. Och som avslutning tänkta jag bjuda på lite bilder och låta parken tala för sig själv (växter kommer nog alltid vara mitt favoritmotiv att fota).

 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Tänker att om vi inte får ihop det med firande med dig, mig och Ellinor för att vi jobbar/bor långt ifrån varandra och sånt irriterande så kanske vi kan ta en picknick här istället? :D Har varit på Botaniska mer och utforskar gärna Trädgårdsföreningen! :D Superfina bilder dessutom!

Svar: Ja en picknick låter som en superbra ide! Tycker allt att vi borde kunna få till en dag som passar alla. Har faktiskt aldrig vart på botaniska känns som man behöver ta spårvagn då och det har känts för omständigt xD
theadventuresofmathilda

Kommentera här: