Oktober Favoriter

Wow att man kan uppleva så mycket på en månad och att livet kan ändras så mycket som det har gjort för mig den här månaden är otroligt. Jag har i princip flängt fram och tillbaka mellan Storbrittanien och Sverige hela oktober. Så nästa alla mina favoriter denna månaden är inspirerade ifrån upplevelser jag har haft någon stans i England. I början av månaden gav jag mig iväg till England i hopp om att få tag på ett floristjobb men förväntade mig egentligen att det skulle ta lång tid och vara svårt med en hel rad av nej. Men i ställer blev jag helt överväldigad av posetiv respons och blev kallad till intervjuer och provjobb både här och där. Jag hade inte besökt varken London eller Brighton före den här månaden och nu känner jag mig nästan som hemma på båda ställena. Så här kommer min lista på månadens favoriter och saker som jag har blivit förälskad i där borta!
 
1. Watersones at Picadilly
Jag börjar med detta för jag tror det är min absluta favoritplats i London. Jag spenderar verkligen timmar här varje gång jag går dit. Waterstones är en av de största bokförsäljarna i England och butiken vid Picadilly är helt enorm och som en drömvärld för mig. 6 våningar av böcker, mysiga fotöljer att slappa i när man shoppar för fullt, två cafen där man får en egen liten tekanna när man beställer te, gratis Wi-Fi så man kan jobba om man vill, och om man har tur boksigneringar. Vad mer kan en person önska sig i världen!
 
 
2. Musikaler
Min andra stora London favorit och vad jag vet kommer bli ett rutinmässigt nöje när jag flyttar dit är att kolla på musikal, live! Att jag är musikalfan är ingen nyhet men jag har hittills ofta fått nöja mig med att se dem på film för det svenska utbudet på scen är inte jättestort. Men utbudet kan man inte klaga på i West End i London i alla fall. Om jag inte häjdar mig kommer jag spendera hela min lön på musikal. Denna månaden har jag kollat på två stycken. Den första är Les Miserables, jag var tvungen att börja med denna. Det är på något sätt musikalernas musikal och det var Les Mis som fick mig att bli förälskad i musikaler på riktigt så att se den live i West End (världens längsta pågående musikal produktion som nu har hållt på i över 30 år!) var en dröm som gick i uppfyllelse. Den andra musikalen jag såg var the Addams Family och jag ska erkänna att en stor del till att jag valde att gå och se just denna var för att jag följer Carrie Hope Fletcher som spelar Wednesday på Youtube och har därför sett massa bakomscenerna klipp och snack med folk i casten. Så när jag såg den live var det nästan som att jag kände vissa av karaktärerna och de som spelar dem redan. Men med det sagt så var musikalen i sig helt fantastisk också och den har resulterat i att både Morticia och Wednesday Addams har blivit mina nya idoler. Morticias och Gomes relation är relationship goals på riktigt och Wednesdays syn på omvärld och medmänsklighet är fantastisk. Min nya besatthet i kombination med Hallween har gjort att jag kollat på båda Addams family filmerna, humorn är underbar!
 
 
 
3. Te
Jag har kanske inte helt överraskande druckit väldigt mycket te när jag vart i England och det är verkligen inget jag klagar över. Att man får en egen liten kanna te när man beställer te på Cafe i England är ju helt fantastiskt plus att köpa te ute i Sverige är ju helt galet dyrt, men det är det inte i England det är nog till och med billigare än vatten. Bubbel Tea där emot är något dyrare men en ny rolig upptäckt som jag provat och absolut älskar. Jag har velat testa det ett tag för tycker det ser så skumt ut med alla kulorna i, och när jag var i England testade jag på det för första gången och det var verkligen en hit.
 
 
4. Engelsk Färdigmat
Eftersom jag reste runt ganska mycket hade jag inte så ofta varken tid eller möjlighet att laga mat (i alla fall inte på dagen) men som tur är är utbudet av färdig mat som man kan äta i fartan på en helt annan nivå en Sverige. Här tycker jag man bara får tag på överprisade baguetter och trekantssmörgåsar eller halvtråkiga sallader. Utbudet i England där emot var helt enormt, jag drogsa famförallt till alla olika pirogaktiga pastries och samosas som både var sjukt billiga och så himla goda. Ska definitivt börja baka mer piroger. Måste också bara lägga till på slutet att Sainsburys har en fempack chokolate chip cookies för 90c som är helt galet goda och jag kan ha köpt några stycken mer än vad jag borde men de var ju sååå billigt!
 
 
 5. Strange the dreamer
Jag har också hunnit läsa några stycken böcker under månaden och två av dem var så bra att jag var tvungen att inkludera dem här. Den första är Strange the dreamer en fantasybok som handlar om Lazlo Strange som arbetar och bor i ett bibliotek och är besatt av mysteriet kring staden Weep vars riktiga namn är försvunnet precis som staden själv. Detta var en ganska kort sammanfattning med det är mest för att man inte han berätta så mycket mer utan att ge bort för mycket av berättelsen, det är bättre att gå in i den här boken ganska ovetande för att ta del av mysteriet. Men det är verkligen helt fantastiskt fint skriven och storyn är så himla bra , jag kan inte vänta på fortsättningen.
 
6. The History of Bees
Den andra boken handlar som du kanske kan gissa om bin. Närmare bestämt får vi följa tre generationer av biodlare, under 1850, 2007, och 2098. Boken skildrar de olik människornas liv vid de olika tidpunkerna och visar vilken stor roll bin har i vårt samhälle och för vår jord. För problemet som vi nu har där hela kolonier med bin dör i enorma mängder har i den här boken resulterat i att bin har blivit utdöda i framtiden och istället är det människor som får ta över rollen som pollinerare för att producera mat till den del av jordens befolkning som återstår. En superfin bok med allvarligt tema som är utförd på ett väldigt intressant och bra sätt. Rekommenderar sra
 
 
Tror detta var allt jag tänkte nämna idag. Men jag har haft så många fantastiska upplevelser som jag inte har fått plats att skiva om, som när Pernilla blandade ihop orden Aubergine och Aboriginer när hon pratade om sina upplevelser i Australien  och jag, Luke och Axel satt där väldigt förvirrade, eller när jag åkte till southhampton och hälsade på Rebecca som jag träffade i Kanada förra året, hunden peanuts som vägrade sitta någon annan stans än mitt knä när vi åkte bil. Att spela pictionory, gå på Halloweenfest och fira Halloween i största allmänhet, eller vandra runt på Kew Gardens.

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Ja, din oktober har verkligen varit helt galen :O Men så mycket roliga grejer, ser fram emot att hälsa på när du har flyttat :D

Svar: Ja du är sååå välkommen, jag ska bara skaffa någon stans lite vettigt att bo. Hehe och jag tror att november kommer bli minst lika galen xD
Mathilda

Kommentera här: