The Book Fairies

 
När jag var inne på Goodreads här omdagen snubblade jag över en artikel som hette Hide a book day tyckte det lät väldigt spännade och kul. Detta visade sig vara en gigantisk skattjakt med böcker där alla på Goodreads uppmanades att gömma en bok var någonstans i väldren man än befinner sig och skattjakten är ett sammarbete mellan Goodreads och the Book fairies. Det visade sig att jag hade missat detta spektakel men via artikeln gick jag in på the book fairies hemsida för att läsa mer om vad detta är och jag blev kär direkt. Det är en organisation som går ut på att sprida glädje genom att "gömma" böcker här och var i städer för människro att hitta, lösa och förhoppningsvis bli lite gladare. Vem som helst kan gå med, det ända som behövs är en vilja att skiljas med någon av sina böcker.
 
Jag tyckte att detta var en fantastisk ide och har länge tyckt att det skulle vara kul att lämna en bok, anntekningbok eller liknande åt någon annan människa att hitta. Och att det fanns en stor gemenskap med människor som redan höll på med detta gjorde saken bara ännu bättre. Så jag gick loss på deras shop och beställde klistermärken, bokmärken och en snygg tygkasse för mina äventyr. 
 
Älskar att det låg gröna små hjärtan inne i paketet när man öppnande det! Allt för att sprida glädje och magi. 
 
 
Så hur gör man?:
 
1 Välj en bok från din bokhylle som du kan tänka dig skiljas med och låta sprida glädje till någon annan.
 
2 Klistra på ett book fairie klistermärke, skriv en hälsning inne i boken, skicka med ett bokmärke, knyt på ett fint band eller pimpa med något annat fint. Du kan dekorera boken hur mycket eller lite du vill detta steget är bara till för att vara roligt för dig och för att den som hittar boken ska få en så fin och trevlig överraskning som möjligt.
 
3 Välj en plats, man uppmanas att välja platser där människor passerar ofta så som sedvärdheter, tågstationer, bussar, en parkbänk, etc. Det är ju ingen ide att gömma boken på en plats där ingen är. På samma sätt så går hela gömmandet inte ut på att faktisk gömma boken så himla väl, du vill ju att den ska hittas. Så lägg den synligt, men tänk på väder och vind ifall du tror det skulle vara ett problem!

4 Ifall du vill ta ett kort på boken på sitt gömställe och dela på instagram under hashtagen #ibeliveinbookfairies. Här kan man sedan se bilder från book faires över hela värden och platser de gömt böcker på.

 

Så tycket du också att detta var en fantastisk ide och vill vara med och sprida lite vardagsglädje bli en book fairy du också och är du inte såld än kan jag säga att både Emma Watson och Ryan Gosling är medlemmar!

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Det här är så himla gulligt! :D

Svar: Jag vet! Det är precis den här typen av saker man behöver för att skapa lite vardags magi :D
Mathilda

Kommentera här: