Yaniv

Idag tänkte jag dela med mig av reglerna till ett kul kortspel som jag nyligen läsrt mig. Så förhoppningsvis klarar jag att beskriva det på ett förståligt sätt. Men tänker att det borde gå bra för det är i grunden ett ganska simpelt spel vilket gör det kul och lätt att lära. Det finns heller ingen gräns för hur mpnga som kan spela vad jag vet, 2+.
 
Premiss:
Det går ut på att få en hand med så lite poäng som möjligt. Har man i sin hand kort med ett värde av sju eller lägre kan man på sin tur välja att säja Yaniv. Spelet går då runt ytterliggare ett varv. Är man två som spelar kan motståndaren välja att hålla på sin hand, men är man flera måste alla andra spela en gång till. Sedan visar alla sina kort och den med lägst hand vinner. Hur poängen delas ut tar jag sen för det är det ända som är lite krångligt i det här spelet. Nu hoppar vi istället till reglerna.
 
Spelet:
Alla spelare börjar med en hand av sju kort och vill alltså ha så låga kort som möjligt, totalt 7 eller mindre. Kortens värde i spelet är:
 
Ess - 0
Numrerade kort 2-9 - Kortens värde 2-9
10 + Klädda kort - 10
 
På sin tur spelar man ett kort och tar upp ett annat. Man kan antingen välja att dra kort ifrån högen eller ta upp det kortet som spelaren innan kastade. Här kommer dock det viktiga, om man har flera kort i samma valör får man spela dem tillsammans men sedan behöver man bara plocka upp ett kort. Så det lättaste sättet att få en hand med låga päng är att se till att bli av med så många kort som möjligt på handen samtidigt som man nturligtvis vill att de korten man har på handen är värda så lite som möjligt.
 
Te.x Jag väljer att spela två 6or jag har på handen och sedan ska jag dra ett nytt kort ifrån högen. Men så ser jag att kortet som personen före kastade är en dam. Det är ju förvisso ett högt kort men ifall jag redan har en dam på handen kan det vara värt att plocka upp den för då kan jag spela dubletter nästa gång det är min tur igen och på så vis minska min hand med ännu ett kort.
 
Man får också göra instick i spelet ifall man kan lägga så alla i en valör blir spelade och då behöver man inte plocka upp ett kort efteråt.
 
Te.x någon lägger två 8or och jag har de andra två 8orna då kan jag lägga dem innan nästa spelare hinner göra sitt drag och jag blir på så vis av med två kort utan att dra ett nytt.
 
Jag får där emot inte lägga bara en 8 på någons två 8or utom det måste blir så att alla fyra i samma valör ligget ute på samma gång.
 
Där emot får man spela på sig själv. Ifall jag la två 8or och jag sedan drar ifrån högen en 8 så kan jag snabbt lägga ner den med innan nästa spelare hinner lägga och jag behöver inte dra upp ett nytt kort.
 
 
Spelet fortsätter att gå runt på det här sättet tills att någon har en hand med 7 poäng eller lägre. Den här spelaren kan då på sin tur välja att istället för att spela säga Yaniv. Spelet går då in på sin sista runda och i ett spel med tre eller fler spelare måste alla spela igen. Är man dock bara två kan motspelaren välja att hålla på sina kort.
 
Vinnaren är sedan den som har lägsta handen och det kan visa sig vara någon annan än den som sa Yanif. Är detta fallet får personen som sa Yaniv utan att vinna straffpoäng. Så det kan ofta vara taktiskt att vänta tills man har en hand med betydligt lägre poäng en 7 innan man säger Yaniv.
 
Poäng:
Spelet spelas i flera rundor tills någon har fått över hundra poäng. Denne har då förlorat och vinnaren är spelaren med lägst poäng. Man kan välja att sätta en annan gräns än hundra men det brukar vara ett ganska lagom tak. Varje runda i sig går ganska fort så det brukr bli en ganska lagom längd på spelet totalt.
 
Om man säger Yaniv och också är personen med lägst värde på sina kort så får man 0 poäng.
Alla andra får värdet av sina kort som poäng.
 
Om man där emot säger Yaniv och inte är spelaren med lägst värde på sina kort så får man 20 straffpoäng.
Alla andra får fortfarande värdet av sina kort som poäng även den eller de som hade den lägsta handen.
 
(Samma sak gäller även om man saäger Yaniv och sedan har lika poäng som någon annan, du måste ha lägst poäng för att vinna. Du får då straffpoäng och den andra personen får värdet av korten som poäng)
 
Att säga Yaniv är bra för att du har kontroll över när spelet tar slut och om du säger det och har rätt får du 0 poäng. Men det är också riskabelt eftersom du kan få 20 straffpoäng ifall du säjer det och har fel.
 
Extraregler:
 
Det finns även ett par extraregler jag har kört med när det gäller poängräkning som gör spelet lite extra skoj men även frustrerande ibland.
 
Ifall ens totala poäng över spelet (alltsä inte det man får på en hand utom den totala poängräkningen) hamnar på ett jämt värde av 50 eller 100 så halveras ens poäng. Så även om man tycker att man ligger illa ute för att man har poäng över 90 så betyder det inte att man kommer förlora. Ifall du får rätt summa poäng i nästa runda kan du halvera dina poäng och plötsligt är du nere på 50 igen. Förlora gör man bara när man passerat 100.
 
Du kan också få -10 ifall din hand i slutet av en runda har värdet av 0. Detta händer ändast ifall du har en hand med ett eller flera ess, och det kan hända både när du sagt Yaniv och haft rätt eller gånger någon annan har sagt Yaniv. De får då straffpoäng men du får -10.
 
 
 
 
Sådär detta är spelet Yaniv. Hoppas att det gick att förstå någorlunda. Det är verkligen ett superkul spel. Och ifall någon regel var otydlig så är det bara att fråga.
 
 

Kommentarer:

1 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Åh det här lät mycket spännande! Tror jag fattar men måste helt enkelt testa :D

Svar: Ja gör det och hojta till om du fastnar :D
Mathilda

Kommentera här: