Little Owl library

Förlåt för missat inlägg i söndags, men det visar sig att morsdag är ännu värre än alla hjärtans dag när det kommer till att jobba i blomsteraffär. Alla extra timmar och konstanta stress tog så mycket på mina krafter att det kändes som jag låg i koma i mpndags för min energinivå var helt på noll och det tog mig hela dagen att ladda om ny energi. Men nu är jag tillbaka vid liv igen och det är inte detta som dagens inlägg ska handla om. Utom detta är något som jag har planerat att skriva om ett tag men helt enkelt inte blivit klart till fören nu. Det är väl vid det här laget ingen nyhet att jag tycker om att läsa. Och jag försöker hela tiden hitta nya sätt att bli inspirerad till läsning och böcker.
 
Little owl libraries, book boxes, eller vad man nu vill kalla dem är ett fenomen som jag har vetat om ett tag och en ide som jag verkligen gillar men det är inte fören jag flyttat till Brighton som jag verkligen kan ta del av det. För jag passerar trevligt nog en sådan här bok box varje dag på väg till jobbet.
 
Jag borde kanske ta och förklara lite bättre vad det är. Och egentligen är det väldigt simpelt. Det är en liten låda eller ett skåp som folk sätter upp på staketet till sin tomt eller om man har tillstånd i en park eller andra allmänaplatser och de ser ut lite som en brevlåda. Men istället för post så finns där i ett litet urval med böcker. Tanken är att det är som en gemensam bokhylla eller bibliotek för alla som passerar, så vill man ha något att läsa kan man plocka upp en bok och sedan uppmuntras man att lämna en bok tillbaka. Men det är inget krav. Bok boxen jag passerar varje dag måste vara väldigt populär för det är alltid olika böcker inne i den. Vissa dagar är det nästan helt tomt och nästa dag har någon generös människa rensat bland sina böcker hemma för då är det helt fullt igen.
 
Förutom den här bok boxen visste jag även om en till i Brighton som jag snubblat över tidigare. Så jag bestämde mig en ledig dag att ta med mig tre böcker som jag läst och var villig att lämna vidare till någon annan och se om jag kunde hitta tre nya böcker att ersätta dem med istället.
 
 
Bäckerna jag valde att byta bort var:
 
 
 
 
 
Bok Box nummer ett, det här är den jag passerar på väg till jobbet varje dag.
 
Bok Box nummer två, Hur fin är inte denna, den visade sig vara mest för barn men jag hittade ändå en bok jag ville läsa.
 
 
De tre nya böckerna jag plockade upp är:
 
"When Gregor falls through a grate in the laundry room of his apartment building, he hurtles into the dark Underland, where spiders, rats, cockroaches coexist uneasily with humans. This world is on the brink of war, and Gregor's arrival is no accident. A prophecy foretells that Gregor has a role to play in the Underland's uncertain future. Gregor wants no part of it -- until he realizes it's the only way to solve the mystery of his father's disappearance. Reluctantly, Gregor embarks on a dangerous adventure that will change both him and the Underland forever."
 
 
"When a newborn baby dies after a routine hospital procedure, there is no doubt about who will be held responsible: the nurse who had been bannes from looking after him by his father."
 
"Recently married Bess should be blissfully happy, but as she plans a party for her husband, the cracks are beginning to show. Jojo, Bess's stepdaughter, has a point to make; Bess has swept into her fathers life but she won't ever replace Jojo's late beloved mother.
 
Gregor var den ända av dessa tre öcker sm jag hade hört talas om tidigare för den är skriven av suzanne collins som skrev the hunger games och det var de böckerna som fick mig att börja läsa ordentligt. Så jag har haft lust att läsa något annat av henne men det har inte blivigt av, men nu fick jag ju den perfeka chansen.
 
De andra tvp böckerna plockade jag upp bara för att baksidan löt ganska intressant. Kanske tycker jag om dem kanske inte. Men det är ju gratis, så det spelar inte så stor roll. Att läsa böcker ur bok boxer handlar med om att hitta böcker som man kanske inte hade plockat upp annars och att förhoppningsvis bli positvt överraskad över ett fynd man gjorde i en liten låda längs med en vanilig gata som innehöll 10 böcker.
 
Finns det någon sådan här bok box i din närhet? Ge dig ut påspan och se om du kan fynda något!
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: