Edinburgh

Allta skottlands måsten på en gång, säckpipa, kilt, Edinburgh slott i bakgrunden, och en gata om heter thistle street. Efter detta kan man väl åka hem igen xD
 
Förra helgen var jag i Edinburgh så idag tänkte jag dela med mig av en del av de bilder jag tog. Jag spenderade nämligen mesta tiden med att vandra runt i gamla stan bland små butiker och gator och sitta på cafe med någon god mat och läsa bok. Det var verkligen hur mysigt som helst och edinburgh är nog den mest vackra stad jag varit i, men inte på ett pampigt och ståtligt sätt utom mer på ett atmosfäriskt och mysigt sätt. Gamla staden som är hjärtat i staden är full med gotiska byggnader och knasiga gränder. Eftersom staden är byggd på en rad branta kullar är det många vinlkar hörn och trappor och hus kan vara 3 våningar från ena sidan och 9 från andra.
 
 
JK rowling bodde ju här när hon skrev Harry Potter och staden har därför influerat många saker i den magiska världen och det förstår man verkligen. Är det någon stand i världen där det hade kännts naturligt med trollkarlar så är det i Edinburgh.
Victoria Street som var instirationen till Diagon alley
Att det sedan kryllar av Harry Potter butiker som säljer trollstavar, kvastar, godis, kläder, mm gör ju bara att det känns ännu mer som att man befinner sig i den världen.
 
Det här var nog dock min favoritbutik jag hittade. Den absolut knasigaste vintagebutiken jag någonsinn vart i. Här fanns allt man kan tänka sig vilja ha i vintagekläder i flera rum men ändå hängde saker uppe i taket och längs med väggarna. Det kändes som att man var i ett kostymförråd till någon gammal teater! Och det bästa var dessutom att det var ganska billigt de hade massa olika fina brudklänningar från olika årtionden som de sålde för £15 styck. Önskar att jag hade haft behov och plats för kläderna här för då hade jag köp allt!
 
Dean village ett kvarter i Edinburgh som känns som plockat ur en sagobok!
 
 
Fortsatte sedan en höstpromenad längs med ån Leith som rinner igen Edinburgh. Att detta är mitt i en stad är svårt att greppa. Jag promenerade längs med vattnet i den här lövskogen i typ en halvtimme och det kändes hela tiden som att jag faktiskt var ute i naturen någon stans, det hördes inga bilar eller andra stadsljud utom mötte bara en och annan människa som var ute och rastade hunden.
 
Typ så här jag spenderade tiden när det plötsligt blev för regnigt att vara ute. Vädret växlar väldigt fort här märkte jag. För det var strålade solsken ena minuten och regn nästa. Men jag klagar inte för att sitta på cafe och läsa bok är like mysigt det med. Och på något sätt sä är moln och regn det väder som passar Edinburgh bäst.
 
 
Utsikt över staden och Arthurs seat.
 
Vill definitivt komma tillbaka hit igen Edinburgh har en så speciell atmosfär och känsla typ mysighet på max, precis som en harry potter bok! Och fick ett tips av en kompis i Aberdeen att Edinburgh har en väldigt bra julmarknad vilket lät som den bästa kombinationen någonsinn.

Kommentera här: