Halloween för mesar

Happy Halloween allihopa!... Jag vet inte hur det är med er men har aldrig haft någon tradition hemma över att fira Halloween kanske mycket för att Sverige på det stora hela inte har någon tradition med Halloween utom att det är mer på senare år som vi försökt adoptera den här "högtiden". Problem nummer 2 här är att jag hatar allt som har med skräck att göra vilket tar bort en majoritet ur Halloween relaterade aktiviteter. Men jag ser inte poängen med att aktivt söka upp filmer etc som kommer attt få en att bli rädd och möjligen få mardrömmar?
 
 
 
Men på samma gång finns det så mycket med Halloween som jag faktiskt gillar så här är min Halloween gude på saker som man kan göra om man inte vet hur man ska fira dagen och är lite av en mes som jag är...
 
Pynta
Gör det fint och halloweenmysigt hemma, jag är varken intressead av plastiga gavstenar eller fuskblod men att göra det mysigt höstigt. A och O här är väl ändå PUMPOR! I alla typer och storlekar och gärna några stycken som man skär ut till en lyktor. Det är så himla kul att göra (om än lite kladdigt) och när man börjar leta inspiration och bilder på nätet ser man alla galna vackra och kreativa kreationer folk har skapat. Och i tillägg till pumpor tycker jag om att pynta med andra naturmaterial, som höstlöv, kastanjer, grenar, nypon, tistlar, torkade fröställningar. Och pricken över i ljus, massor med levade ljus helst av allt något som luktar pumpin spice, äpple cider eller höstlöv. Doftljus är aldrig så bra som vid den här säsongen.
 
 
 
Filmips
Att kolla på film, ha tända ljus runt sig och äta något gott är så jag oftast spenderar Halloween. Men eftersom jag väljer att bojkotta hela skräckgenren så tänkte jag tipsa om betydligt mysigare filmer man kan titta på men som ända har halloween känsla.
  • Nightmare before Christmas (detta är väl ändå en självklarhet och en klassiker och helt ärligt går de flesta Tim Burton filmer bra)
  • The song of the sea (Jo detta är en barnfilm, men en av mina absoluta favoritfilmer och den utspelar sig på Halloween i Irland så den passar perfekt)
  • The addams family (En berättelse om en liite udda familj som helt klart anamnar Halloweens anda men framför allt är detta en komedi så inga läskigheter här)
  • Stranger things (Det här är typ så långt jag kan gå i läskighetsnivå, alla har väl sett det redan men vill ändå nämna det här för det har ju precis den rätta stämningen)
  • Sabrina (Netflix nya reamake om Tånårshäxan Sabrina, bra, rolig och mysig och bara pyttelite läskig eftersom de flesta monstren ser ganska fåniga med sina masker och kostymer. Men vill ändå tipsa om det ifall man letar efter något nytt och lite Halloween inspirerat för jag betade av första säsongen ganska fort)
 
 
Baka
Sen tycker jag också att Halloween är den perfekta tiden att baka något. Lite för att hösten är en sån årsdig där man bara vill sitta inne och äta kladdkaka men också för att det ju är trevligt att ha något gott att tugga på när man kollar på film. Dessutom har man ofta en betydligt bättre aptit om man kollar på någon av mina filmtips än skräckfilmer som hellre får en att må lite lätt illa.
 
 
 
Så varför inte baka små spömaränger, kanderade äpplen eller något med pumpa. På bilden är det pumpabröd det var dock ingen jättehit men där emot vill jag slå ett sag för pumpapaj som typ är det godaste jag har ätit. Har dock inte recptet här idag för det är lite för långt och invecklat men vi tar det en annan gång. Thanksgivning kanske...
 
Spökmaränger:
  1. Vispa ägg och socker till ett hårt skum. När du han hålla den upp och ner (över huvudet på en frivillig) är smeten klar.
  2. Häll ner i en spritspåse, klipp ett litet hål och spritsa sedan ut små marängtoppar.
  3. Grädda på låg värme i ugnen, du vill att det ska torka rakt igenom men inte få för mycket färg (spöken är ju vita)
  4. När marängerna har svalnat kan du måla dit ansikten med en tandpetare och svart karamellfärg.
 
 
Kanderade äpplen
  1. Kör i en kraftigare grillpinne i alla äpplen, tror faktiskt vi anväde ätpinnar för att de skulle vara stadiga nog
  2. Koka upp en sockerlag i en kastrull, rör inte i den. När den börjar få en gyllenbrun färg kan du glasera äpplena.
  3. Håll i pinnen stoppa ner dem i kastrullen och använd en sked för att se till att de täcks helt. Ställ sedan på en plåt för att stelna.
  4. Ifall du är lite snabb kan dekorera äpplen med t.ex. hackade nötter
 
 
Och är man för lat för att baka något så tycker jag man ska unna sig en stor godispåse. Gärna med specialgodis från USA, som Candycorn och Reeses peanut buttercups. För är det någon gång man ska göra det är det väl på dagen menad för godis. Trick or Treat!
 
 
Göra
  • Klä ut dig, det bästa är att du inte behöver någon mer anledning än så för att det är Halloween.
Att klä ut sig måste väl ändå vara typ det bästa med Halloween. Jag gillar alla ursäkter för att klä ut mig och gå på maskerad så en helgdag där detta är ett av grundkraven är ju helt fantastiskt. Kan ibland till och med sträcka mig till att gå ut att festa. Men har mycket hellre hemma fest maskerad hos någon.
 
 
  • Gå på Halloween på Liseberg eller Tivoli
Halloween på liseberg är något av det mysigste jag har vart på för att återigen ta upp förra punkten så är alla göster och personal utklädda. Och om det är något som liseberg är duktiga på så är det att pynta och skapa stämning. Har aldrig sett så många pumpor på en och samma plats som när jag var på Halloween på liseberg. Sen är ju liseberg roligt i sig som vanligt och det bra är att betydligt mer är öppet än på Jul på liseberg. Tror bara att det var vattenattraktionerna som var stängda. Dessutom hade de 3 extra spökhus öppna, men jag klarade mig bra utom dem...
 
 
  • Gå på spökvandring med läskighetsnivå 1
 
När jag var i Edinburgh tipsade min mamma om att jag skulle gå på spökvandring. Det lät i mina öron inte alls som något jag skulle tycka om men på samma gång kände jag att om det är någon stans man ska gå på spökvandring så är det i Edinburgh. Så jag gjorde lite research och valde bort alla guidade turer som såg lite för läskiga och spökhusaktiga ut. Och jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad över spökvandringen. Visst var det spökhistorier och mordberättelser, vid ett tillfälle stod vi inne i en bur i en kykogård som använts för att hålla likgrävare borta från de avlidna. Men guiden vi hade gjorde verkligen allt. Det första jag såg var att han hade Gryffindor halsduk (visade sig att han även gör Harry Potter guidningar i Edinburgh) och då fick han mitt förtroende direkt. Och han hade ett underbart humoristiskt sätt att berätta alla historier vilket gjorde att det kändes helt ok att smyga runt i mörka trånga gränder med ett gäng främlingar kl 11 på kvällen medans någon berättar om alla de som blivit mördade där och nu hemsöker platserna.
 
 
  • Besök en kyrkogård
Det här kanske kan kännas som något läskigt för många men man behöver inte göra det på natten. Kykogårdar är faktiskt många gånger väldigt fina parker, och i ungefär samma veva som Halloween har vi ju Alla helgona här i sverige vilket innebär att de flesta gravar är upplysta med gravljus och lykor. Har många minnen från min barndom när jag följde med mamma för att plantera på våra familjegravar och tända ljus till All helgona. Men det var först för ett par år sedan som jag besökte en kyrkogård runt All helgona efter att det hade blivit mörkt och det var så himla fint och fridfullt på något sätt att gå där bland alla lyktorna och kolla på gravstenarna, inte alls läskigt.
 
 
 
 
Vill också bara dela med mig av den här bilden av Tom riddles grav som jag letade upp när jag var i edinburgh tyckte den platsade här. Annars så är den mest kända okupanten på den här kyrkogården Hunden Bobby som låg och vaktade sin husses grav i 14 år efter att han dog. Kyrokbesökare och andra passerare matade Bobby och höll honom sällskap i kyrkogården och han blev lite av en hund av befolkning och väktare av kyrkogården så när han dog blev han också begraven där inte långt från sin husse. Även om prästen var ganska förfärad över detta eftersom detta ju var en människokyrkogård och inte till för djur.
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Bra tips! Är kanske som du inte så taggad på Halloween för att jag inte heller gillar plastspindlar, gröna masker och skräckfilm men din guide var helt perfekt! Var på Liseberg förra helgen igen och blev helt galet imponerad av deras utsmyckning! Så det kanske blir lite Harry Potter i helgen ändå...;)

Svar: Ja vad kul, hoppas ni hade det mysigt, eller hur deras utsmyckning är ju helt otroligt!
Mathilda

Kommentera här: