I ryggsäcken idag

När du läser detta är jag mitt uppe i min vandring längs kungsleden och befinner mig någon stans mellan Abisko och Nikkaluokta. Jag har packat med mig min systemkamera så det kommer garanterat dyka upp något från äventyret när jaghar kommit tillbaka till civilisationen och världen med elektronik igen. Men idag tänkte jag dela med mig av vad jag känkar runt på i min ryggsäck. En del av maten har väl bilvit uppäten vid det här laget så något kg lättare ska den ha blivit. Annars är det ca 10 kg jag släpar runt med på ryggen.

Kan börja med att säga att ryggsäcken som är mitt liv just nu är av McKinley och modellen heter Yukon. Jag var lyckosam nog att få den i födelsedagspresent i år när mina nära och kära fick reda på att jag skulle ut på detta äventyr och varken hade kängor eller ryggsöck av rätta kvaliten.
 
Kläder:
En relativt minimalistisk garderob för en veckas aktivitet kan man nog sammanfatta det som. Har försökt packas mångsidiga kläder som tillsammans kan täcka alla situationer vad gäller väder. Sammanfattningsvis kan man säga att jag har med mig allt från badkläder till vantar (svensk sommar helt enkelt). Det ända klädesplagg som jag har packat i någon form av överflöd är sockar. För att experterna säger att man ska ha dubbla sockar för bästa friktion och ska man gå konstant i en vecka tror jag fötterna är tacksamma för rena strumpor. 

2 T-shirts
1 par långa träningstights
1 par korta träningstights
1 par pyjamas byxor
1 sovtröja
1 Flanellskjorta
1 Tjockare tröja
1 Regnjacka
Badkläder
Keps mot sol
Vantar
Underkläder
Massa stumpor
Mina vandringskängor så klart

 

Mat:
Vi är ett gäng på 5 personer som ger oss ut tillsammans och för att göra livet smidigare för alla har vi en gemensam matplan. Planen innebär att alla ansvarar för en middag var och sedan äter vi genemsan frukost (gröt) och lunch (varma koppen). I övrigt är den stora delen av matpackningen nödproviant i form av snacks.

Havregryn (frukost)
Varma Koppen (lunch)
Muslibarer (snacks)
Kexchoklad (snacks)
Torkade jordgubbar och annan torkad frukt (snacks och gröttopping)
Majsmjöl (till middag)
Påse med kryddor och nötter (till middag)
kokosgrädde i tetrapack (till middag)
1 lök (till middag)
Marshmallows (smores 1:a kvällen)
Kex (smores 1:a kvällen)

 


Övrigt:
Mat och kläder är de saker som tar upp mest plats och vikt i min ryggsäck. Men här kommer listan på de övriga grejerna man behöver för att överleva i vildmarken en vecka. Som tur är ska vi bo i fjällstuga så tält och spritkök behöver vi inte kånka runt på. Någon form av analog underhållning som tar lite plats kan nog vara att rekommendera så en kortlek har vi med oss.

Toalettartiklar (det vanliga + myggmedel och solkräm är inte dumt)
Myggnät
Handduk
Påslakan
Skavsårsplåster (väldigt dumt att riskera en vandring utan detta)
Kamera
Bok (pocketvarianten är att rekommendera)
En gammal mobiltelefon som håller sig laddad i en vecka (ifall man behöver kontakta omvärlden i nödsituation)
Plånbok (Inte specifikt för vandringen utom mer ett måste för biten av resan som sker i civilisation)
Mobiltelefon + laddare (Av samma anledning som ovan)

 
Sådär detta var allt jag släpar runt på för tillfället. Ni får gärna ge mig lite mental styrka att kämpa vidare! 

 

Kommentera här: