Junifavoriter

Alltså Juni vilken månad! Av alla månader på året så är Juni min absoluta favorit och Juni 2017 kan nog vara den bästa junimånaden jag upplevt hittils. Så att jag har många favoriter den här månaden i formen av fantastiska upplevelser är inte så konstigt.

1. Första favoriten den här månaden måste vara min resa till Berlin. Jag gjorde så mycket roligt där att jag skulle kunna fylla en favoritlista med saker bara där ifrån, vilket jag faktiskt gjort. Ni kan läsa om det här, och här. Men om jag ska välja två absoluta höjdpunkter så måste det vara att se på utomhusbio och besöket till Teufelsberg. Att se på utomhusbio är något som jag länge haft på min lista av saker jag vill göra (typ jämte flyga luftballong) så är så himla glad att jag fått gjort det och det var precis lika mysigt som jag förväntade mig. Att vi såg på en bra film (Arrival rekommenderas stark till alla) gör ju saken bara bättre. Teufelsberg som jag nämnde i mitt förra inlägg är en av de mest bisarra upplevelserna jag haft i mitt liv men på det bästa sättet!
 
2. Spontanresa till München måste vara min andra favorit. Jag hade noll förväntningar, visste bara att jag hade 5 timmar att fördriva och tänkte att det borde vara trevligare inne i staden än på flygplatsen. Och gissa om jag hade rätt! Blev så sjukt överraskad och förälskad i den här staden, ett par timmar var inte tillräkligt och jag kommer definitivt komma tillbaka (denna gång med München som slutdestination). Vill ni läsa mer om detta äventyr klicka här.
 
3. Pannkakstårta. Något som gör juni till den bästa månaden på året är att jag fyller år denna månaden och i år firade jag min födelsedag i gott sällskap tillsammans med mina vänner i Göteborg och efter en hel dags promenerande och fika avslutade vi dagen med en spontan hemmagjord pannkakstårt, någpt jag sldrig ätit innan men som blev en favorit! Det känns som om alla borde äta pannkakstårta minst en gång i livet.
 
4. Havet är en ständig favorit hos mig. Men när det åter är sommar kan man njuta av det igen på ett annat sätt. Denna månaden har jag till exempel badat (första doppet var dock i insjö), paddlat kanot och åkt gummibåt på havet alla saker som bara hör till sommarvardagen i min värd. Tror inte det finns någon bättre plats än strömstad skärgård under sommaren.

5. Vattenkubb, detta är en ny tappning på det traditionella kubbspelet som vi uppfann under midsommar. Min kompis Julia skrev om det här. Men enkelt förklarat är det ett vanligt kubbspel som man placerar ut i långgrunt vatten istället för på land när man ska spela.
 
6. Jordgubbar och hummus. Nästa favorit på listan är en ny smaksensation för mig. Har väl ätit hummus tidigare men denna månaden har jag blivit besatt och det är tack vare att jag ätit det tillsammans med bröd (typ bagutter) och jordgubbar. Nu är jag helt beroende av att doppa jordgubbar i hummus och det är något som funkar precis lika bra på spontanpicknick, grillfest, enkel snack, eller som kalasmat!

7. Codenames. Unnade mig ett nytt sällskapsspel i födelsedagspresent och det blev en dunderhit fram på kvällen på midsommar och en ny spelfavorit för mig. Det är et sånt spel som passar alla även om man tycker om att spela sällskapsspel eller inte. Det handlar bara om att skapa associationer och ledtrådar till olika ord och försöka att få sit lag att tänka på samma sätt som en själv. Just att man spelar i lag gör att det är ett väldigt socialt spel som passar typ på fester.

8. Bada i regnet. Att bada när solen skiner är ju underbart, men att bada i regnet är lite extra mysigt på något sätt. Så när midsommarvädret var så som midsommarvädret brukar vara tycker jag vi gjorde helt rätt som promenerade ner och badade i alla fall. Detta blev ett fantastiskt första dopp på året och jag nästan längtar till en ny dag med sommarregn så jag kan bada i regnet igen.
 
9. Coldplay. Min musikfavorit denna månaden är kanske inte helt otippad om man känner mig och vet att jag var och såg Coldplay i Göteborg den 25 juni. Har vart ett fan av deras musik länge så när min syster gav mig en biljett i julklapp var jag i extas. De är ju så sjukt grymma live med super flashiga shower med confetti, fyverkerier och ballonger men på samma gång är de så himla ödmjuka människor och konserten handlaar verkligen om musiken och att ge publiken en fantastisk upplevelse inte att de ska visa hur bra de är. Och en fantastisk upplevelse blev det. Vi fick uthärde många typer av väder (regn, sol, hagel och vind) när vi väntade. Men det gjorde bara att det känder som att hela publiken hade fått kämpa för den fantastiska belöningen att se dem live så på något sätt blev man bara mer taggad när de väl började spela och regnet på något magiskt sätt försvann under hela deras framträdande.  

Detta var mina favoriter från Juni. Jag har verkligen haft en fantastiskt månad helt fullspäckad med skoj, en vecka var det til exempel kalas varje kväll efter jobbet. Så att säga att det var många fantastiska saker att välja bland när jag plockade ut mina favoriter är en underdrift. Men när jag tänker tillbaka på månaden är detta verkligen de absoltua höjdpunkerna. Precis som förra gången är jag nyfiken över vad era favoriter var denna månad. Så dela gärna med er i kommentarerna!

 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh vad mycket du hunnit med! Haha mina favoriter finns ju typ med på din lista också<3 Har verkligen varit kul att vi träffats så mycket den här månaden (om man typ jämför med hela förra hösten ;)) och badande, spontanbesök och hela midsommar har verkligen varit höjdpunkter!

Svar: Ja superroligt! det känns som att vi tar igen alla besök vi inte kunde klara av i höstas
theadventuresofmathilda

Kommentera här: