Dörrkrans

Just nu håller jag på att drunkna i granris för alla dörrkaransar som jag gör varje dag och även om det är ett upprepande evighetsarbete just ju så är det väldigt mysigt att göra dörrkrans, inte minst för den underbara doften från granris, mossa, kanel och torkade apelsiner. Så jag tänkte att eftersom jag inte har något annat på hjärnan just nu än dörrkransar så är det det som dagens inlägg får handla om.
 
Förra veckan ledde jag en workshop där jag lärde folk att binda sin egen dörrkrans och det är precis det jag tänkte göra här också. Och jag tänkter definitivt rekommendera att du lyssnar på julmusik och äter mince pies och dricker mulled wine (kan bytas ut mot pepparkakor och glögg). Varning den kan regna granriss i glöggen men det blir bara en extra skogskrydda!
 
 
 
Material:
Stomme; metall för att klä med mossa som jag använder idag, eller en halmstomme.
Spol tråd/Reel wire; en ståltråd på rulle helt enkelt helt i lite mellan tjock storlek.
Grönt; granris, tall, eucalyptus, murgröna, mm, tänk vintergrönt om du vill att kransen ska överleva hela vintern, barrväxter funkar bäst, men saker som eucalyptus som torkar fint och behåller sin färg går också bra.
Mossa; Om du väljer att använda en stålstomme.
Pynt; här sätter bara fantasin gränser, jag gillar att hålla mig till naturmaterial i alla fall, så saker som vide, apelsiner, lime, kottar, tårkad hortensia, bomull, kanel, äpplen, Ilex, mm är vad du kommer hitta i mina kransar.
 
1: Förbered stommen. Jag har gjort dörrkransar både på stål/moss stomme och halmstomme och på det store hela spelar det ingen roll vad man använder men det finns några fördelar med de olika. En mossstomme som man klär själv ger lite mer flexibilitet för tjocklek än en färdig halmstomme men egentligen är det det gröna som på riktigt avgör tjockleken på kransen. Den stora skillnaden är hur lätt/krångligt det är att sätta fast pynt på kransen på slutet. En mossstomme är mycket mjukare än en halmstomme så det är mycket lättare att trycka igenom alla ståltrådar med pynt på slutet. Har man gjort krans på halmstomme så vet man att det går men att det brukar bli många krökta ståltrådar och en hel del frustration innan man lyckas. Nackdelen med den mjuka mossstommen är dock att man måste vara extra noga och försiktig när man ska göra öglan eller vad man vill kalla det för att hänga upp kransen i. Jag tycker att man får fäste i halmstommen mycket bättre, men har vid det här laget lärt mig hur jag ska göra för båda varianterna.
 
Idag gör jag en krans på metallstomme som jag klär med mossa just för att det är det materialet som vi använder på jobbet och jag därför hade nära till hands. Jag använder mig av två oika mossor. Först en lätt torkad vitmossa (Sphagnum) för att täcka kransen, och sedan en platt grön mossa som en ring på vad som kommer vara baksidan av kransen för att fitmossar fäller väkdigt mycket och den gröna mossan är lite snyggare. Det första steget är att fästa ståltråden i kransen, jag tycker att det är enklast att fästa den i en av de små trianglarna i stommen. Bara snurra några varv i olika riktingar så är det klart. Sen är det bara att ta nävar med mossa och täcka båda fram och baksidan och vira fast det med ståltråden. Den går att forma vitmossan ganska bra med händerna vilket underlättar och det gör inget att den ser lite fransig ut, det kommer att täckas sedan.
 
Vänd kransen upp och ner och vira fast en ring av den gröna mossan på baksidan så du täcker den fransiga vitmossan. Resten av den fransiga mossan kommer ju täckas av granris mm, så det behöver du ingte göra något åt.
 
 
 
2. När stommen är klar så kommer sjäva kransskapandet. Först gäller det att välja vad man vill ha för material, har finns det inget som är fel utom det handlar om stil och estetik så välj precis vad du vill. Klipp ner det gröna i lagom stora bitar. Om du vill kan du klumpa ihop små knippen av alla olika typer av grönt du vill använda i förväg, det gör att det går fortare att linda på själva kransen och du vet med hundra procen att du får en jämn fördelning av alla typer av material av grönt igenom hela kransen. Jag brukar vanligtvis inte göra detta för jag tycker jag får mer kontroll och att det blir lite jämnare resultat om jag lägger på bitarna var för sig.
 
 
Du kan snurra tåltråden och vilket håll du vill, Innefrån och ut eller tvärt om, och åt höger eller vänster, Det viktigaste är bara att du väljer en riktning som känns naturlig i förväg. Lägg ett lger av gränt på kransen och fäst med ståltråden på samma sätt som vi fästa mossan. Smp bitar av grönt längt in och större på utsidan. Yttersidan brukar behöva några extra lager jämfört med innersidan vilket kanske inte är så förvånande när man tänker på det. Lägg näsa varv så att det täcker ändarna på lagret innan samt stålråden som fäste det och sedan är det bara att upprepa den här processen helt kransen runt. Tänk på att varva de olika materialen för att få en jämn fördelning över hela kransen. Ooch det går alltid åt mer grönt än vad man tror så se till att ha extra som du kan klippa upp.
 
På slutet när det är dags att fästa kan det vara lite pilligt, men lägg de sista varven så att ändarna försvinner in under topparna på det första varvet du gjorde och pilla in ståltråden där emellan för att fästa. Nu är den gröna kransen klar och det sista är bara att fästa ståltråden. Vänd kransen och klipp av ståltråden, fäst den på baksidan genom att vira den några varv runt en av ståltrådarna som har fäst ett lager av grönt, tänk lite som att du fäster en tråd efter du har broderat eller syr. Eller om du är båtig av dig så brukar jag tänka dubbelt havslag runt egen part.
 
3. Dekorera. Här kan jag knappt ge några instruktioner för det handlar bara om vilket stil eller estetik du vill ha på kransen. En grön krans kan vara precis lika fin som en som är helt täckt av pynt det handlar bara om vad man själv gillar. Jag har lite bilder på olika typer av dekoratoner jag har gjort på kransar i år för lite inspiration. För det svåraste kan vara att bestämma vad man vill göra. Pinterest är helt klart en räddare i nöden när det kommer till detta.
 
För att faktiskt fästa pyntet är det första steget att tråda allt, så det har en ståltråd i sig. Kör en inte allt för tjock men relative lång ståltråd (G22 funkar bra) runt eller igenom pyntet beroende på vad det är vira sedan ihop de båda ändara flera varv tills det känns stadigt. Nä du gjort detta kan du föra igenom ståltråden där du vill ha pyntet på kransen (här underlättar en moss stomme) och fästa på liknande sätt som vi gjorde tidigare.
 
4. Upphängning. Använd en trockare tråd än till pyntat (G18) och trä den rakt igenom kransen där du känner att upp är. Tycker det är lättast att bestämma detta efter eller undertiden du håller på och pyntar. Se till att ståltråden hom igenom stålramen och inte bara mossan och tvinna sedan ihop de båda ändarna. Du kan hänga upp kransen i metallöglan eller knyta fast ett snöre eller band i öglan och hänga kransen ifrån det ifall du hellre vill.
 
Och nu var det bara att se till att du har en spik i dörren så kransen kan få pryda ditt hem!

Kommentera här: