Nötknäpparen

 

Att titta på baletten Nötknäpparen är nog min nyaste jultradition. Men det är också en jultradition som jag håller högst i och som jag längtar mest efter. Förra året var första gången jag såg den och det var även första gången som jag tittade på balett över huvud taget. Så jag visste inte alls vad jag skulle vänta mig men det var något som verkligen lockade mig. Anledningen till att jag tittade på den var att jag firade jul själv för första gången och då fick jag ju hitta andra saker att göra när familjemys och Kalle inte kunde stå på agendan. Istället blev det fyrverkerier vid Niagarafallen och balett i Montreal och ska jag vara helt ärlig var det inte så dumt. Jag kände till vissa av låtarna, men när baletten väl började insåg jag hur många av låtarna jag kände till. Det känns nästan som att alla klassiska styckglade det sig att jag inför denna julen bor en timme ifrån London och där går inte bara en uppsättning av nötknäpparen utom två. Vilket kändes som ett tecken för mig att fortsätta detta som en tradition. Och jag tror helt ärligt att jag gillade den ännu mer den här gången. Ska jag vara helt ärlig så var väl detta inte andra gången jag såg den för jag har haft det som bakgrundsmusik och slökollat på den hela november och december när jag har packat in julklappar eller bara velat ha lite julstämning hemma.

 
 

 

Berättelsen varierar något för alla uppsättningar gör sin egen tolkning. Men i grund och botten är berättelsen den samma. Vi följer Clara och hennes familj på julafton när de bjuder in alla sina vänner för en stor julbal. Alla gästerna glänser i sina fina kläder. Men mest intressanta gästen är helt klart trollkarlen med sina magiska tricks och gåvor till alla barnen. Ingen verkar bli mer förtjust över sin present än Clara som får en ståtlig nötknäppare. Hennes yngre bror blir så klart avundsjuk så som syskon blir så fort den andre visar intresse för något. Och när han försöker rycka nötknäpparen ifrån Clara går den itu. Förtvivlad springer Clara med nötknäpparen till trollkarlen och han lyckas laga den med ett av sina magiska trick. Efter det vill Clara inte släppa den ur sin sikt inte ens när hon går och lägger sig.

 

Men något väcker Clara under natten, när hon kommer ner till julgranen är där fullt av möss och plötsligt förvandlas vardagsrummet. Julgranen växer precis som alla andra möbler i rummet och Clara är omgiven av enorma möss. Det är då hon inser att det inte är möblerna som har växt utom hon som har krympt. Men hennes nötknäppare har också kommit till liv och när mössen får förstärkning av Råttkungen går de till anfall mot Nötknäpparen och Clara. En arme av tennsoldater med Nötknäpparen i ledning slåss tillbaka. Men det är när Clara kastar sin sko på Råttkungen som han slutligen blir besegrad. Och med detta bryts förtrollningen och Nötknäpparen blir fullt förvandlad till en stilig prins. Som tack tar han med sig Clara till sitt kungarike. Där alla invånarna framträder för Clara för att visa sin tacksamhet.

 

Hoppas detta fick dig i lite förlängd julstämning och att du kanske till och med blev sugen på att kolla på Nötknäpparen. Eller har du kanske startat en annan ny jultradition av något slag?

 

Som ett litet smakprov kommer en lista på mina favoritlåtar ut baletten:
Sugar plum fairy
Waltz of the snowflakes

Waltz of the flowers
Russian Dance
Arrival of the Guests

 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh borde se Nötknäpparen, har bara svaga minnen av att jag tyckte den var läskig när jag såg den tecknade versionen på tv när jag var liten!

Svar: Minns också att jag såg någon tecknad variant som liten tidigt på juldagsmorgon eller något och att mössen i den var lite små läbbiga. Men rekommenderar stark att du kollar på den (tror du borde vara modig nog nu ;) )
Mathilda

Kommentera här: