November favoriter!

När jag började tänka på mina favoriter denna månaden, så insåg jag hur lång den har känts eller i alla fall hur mycket jag har hunnit med. Det känns inte som bara tre veckor sedan jag flyttade till Brighton, det är ju redan som ett hem och eftersom jag jobbar så mycket har jag redan kommit in i en bra rutin som jag verkligen trivs med.
 
Jobbet: Det känns nästan som att jobbet är mitt liv just nu för att jag jobbar så pass mycket, men det gör inget för att jag trivs såå himla bra. Det är fortfarande nytt men jag har börjat landa och kommit in i en bra rutin. det känns så himla bra att jag verkligen trivs så pass bra för det betyder att det faktiskt var värt att flytta hit ifråb Sverige.
 
 
 
Abba dansparty: När man är utomlands och folk får reda på att man är svensk så är det första folk frågar om man tycker om ABBA. Och Rich ägaren av butiken jag jobbar i är praktexemplaret på detta. Så när han och Ali kom förbi i butiken min första fredag på jobbet och ABBA kom på på radion så var det ju helt självklart att det skulle bli kareoke och dansparty i butiken. Det var verkligen ett helt fantastiskt ögonblick för det var fortfarande min första vecka på jobbet, allt var nytt men då infann sig verkligen känslan att jag var på en arbetsplats med underbara människor och att det var helt rätt val. Och sedan dess har den känslan funnits kvar!
 
 
Lewes: Nästa favorit när Lewes byn jag jobbar i. Jag hade ingen aning om att Lewes existerade innan jag kom på intervju men det är en av de finaste byarna jag har sett. Naturen är helt fantastisk och alla hus är gamla. Det är helt enkelt precis vad man förväntar sig av en Engelsk småstad. Men Lewes är ine tomt eller tråkigt. Där finns massa mysiga och unika butiker (mitt jobb t.ex) och det är fullt med liv. Jag bor fortfarande i Brighton, men Lewes är bara en 12 min tågresa bort, och det är fantastiskt att kunna njuta av båda platserna i vardagen, just för att de är så olika men på samma gång kompletterar varandra väldigt bra.
 
 
Mince pies: Alla länder har sina egna specialiter till jul och nu har jag provat lite Engelsk julmat. Och det bästa hittils är Mince pies. Det är trots namnet inte en paj med köttfärs. Utom det är en söt liten paj eller tart med en fyllning av olika torkade frukter så som dadlar, russin, svarta vinbär och apelsin, äpplen och olika kryddor. Supergott och väldigt juligt.
 
Te och pepparkakor: Jag har även försökt att leta upp lite svenska julsmaker och även om pepparkakorna inte är som hemma så är det nära nog. Men den nya upptäckten och favoriten är hur goda de är att doppa i te! Jag har aldrig varit någon för glögg vilket folk vanligtvis doppar pepparkakor i, men i framtiden kommer jag köra på te till mina pepparkakor.
 
Quality Street: Detta är också en mat favorit men jag är i ett nytt land och det finns mycket mat att prova plus att jag jobbar väldigt mycket och inte hinner göra så mycket annat men äta gör jag i alla fall varja dag. Så Quality street är en choklad ask som är extra populär till jul, nästan jämförbart med Aladdin i Sverige. Chokladerna i asken är inte lika "fina" praliner som i Aladdin men de är såååå himla goda. Och det bästa är att alla är goda här finns ingen äcklig körsbär i likör, romrussin eller vad som nu finns i asken längre.
 
Yorkshire Pudding: Jag lovar att detta är sista matfavoriten. Men detta är också det som var största aha-upplevelsen för mig. Jag var ute med alla mina nya kollegor och åt en äkta engelsk sunday roast, första söndagen efter att jag hade börjat och det var något av det godaste jag har ätit. Och det bästa var yorkshire pudding, jag hade hört talas om det innan men jag hade ingen aning omvad det var. Det bästa sättet jag kan beskriva det som är som en blandning mellan en pannkaka och en suffle, vilket kanske låter konstigt eftersom en är platt och en anna är superfluffig. Men det är en smet som smakar lite som pannakakssmet som man gräddar i en form i ugnen där den reser sig och blir hög, fluffig och typ ihålig. Så himla gott tillbehör till ungsstekt kyckling, roast potatoes, grönsaker och sås.
 
November har vart en fantastisk månad men jag är så redo för december för denna månaden är det jul och det betyder en massa mys och galenskaper!
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Haha älskar hur många matpunkter det var på den här listan x) och känns superbra att du trivs så bra på jobbet när du bytt land för det ;)

Svar: Ja efter ett tag kändes det som att äta är det ända jag gjort i november XD
Mathilda

Kommentera här: