Kaktusar och loppiskrukor

 

Jag var på inflyttningsfest hos en kompis som skaffat ny lägenhet förra veckan. Jag tycker att en växt är den perfekta inflyttningspresenten och det kanske har lite med att göra att jag jobbar i blomsterbutik och inte kan se ett hem utan växter framför mig. Den ända frågan var vilken typ av växt som skulle få bli present. Men efter att ha spanat runt på pintrest och vägt in mitt förtroende över min kompis förmåga att ta hand om växter blev jag sjukt inspirerad att ge bort en liten kaktussamling i snygga loppiskrukor. Kaktusar var lätt att välja ut på jobbet, men för att få tag på den typen av krukor jag ville he blev det en tur på loppis. Jag lyckades fynda tre små söta krukor, en av dem hade ett superfint mönster från början men de två lerkrukorna ville jag ge lite nytt liv och kärlek.

Såhär såg krukorna ut innan jag gjorde något med dem

Min plan var att måla den vita krukan lila och sedan måla dit ett mönster eller ett litet ansikte. Och den andra terrakottakrukan ville jag bara måla delvist grönt. För jag ville behälla lite av den orangea färgen eftersom det skulle matcha de orangea blommorna i den sista krukan. Första steget var att tvätta av krukorna och genom att sedan doppa den orangea krukan i den gröna färgen medan den fortfarande var lite fuktig rann ganska mycket färg av igen och en ombre-effekt skapades, vilket jag var ute efter. Den lila krukan ville jag ha ett mer heltäckande läger färg på så den väntade jag med att doppa tills den hade torkat (måste säga att det varr betydligt kladdigare att doppa hela krukan än halva). Nästa steg var sedan att låta krukorna torka och jag kom fram till att hänga dem upp och ner på en flaska var den ultimata lösningen.

Krukor på tork

Efter några timmar när färgen hade torkat kunde jag måla motiv på den lila krukan.
 
 
Och nästa dag tog jag med dem till jobbet för det slutgiltiga steget, att plantera dit kaktusarna. Tyckte det blev superfint och gillar hur fina de är tillsammans trots att de är ganska olika i färg och stil. Presenten blev även en hit hos min kompis som var ganska optimistisk över att hon inte skulle ha ihjäl kaktusar.


 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh vad fiiint! Kan också tänka mig det som inflyttningspresent ;);) Kaktusen i den lila krukan och den lila krukan är min favorit :D Får mig att tänka på alla glada sushibitar i sushi go...

Svar: Ååh det gör den ju faktiskt, nu gillar jag den ännu mera jag också. Hehe vi får väl se ;)
theadventuresofmathilda

Kommentera här: