Berlin del 2

Precis som lovat kommer nu fortsättningen på mitt förra inlägg om Berlin. Men nu lämnar vi de mer turistiga platserna och idag tipsar jag instället om lite mer udda men så mycket roligare och intressantare saker man kan göra i Berlin. När jag har sagt till mina nära och kära att jag ska åka till Berlin så har jag ofta fått kommentaren "det är en ganska fin stad eller". Ska jag vara ärlig så är detta helt fel sätt att beskriva Berlin, men det är inte något dåligt. Är man ute efter en resa till en vacker Europeisk stad finns det massa andra platser att åka till. Berlin där emot skulle jag beskriva som en häftig och intressant stad som bubblar av kultur och udda vyer. Det är tack vare sin komplexa historia en unik stad på alla sätt och vis. Om jag ska försöka att beskriva stadens utseende med ord skulle jag säga att det är en relativt ny stad (av uppenbara själ), staden är full av övergivna hus som delvis förfallit och sedan fått nytt liv av både, grafitti, växter, belysning och människor och troligen förvandlats till en cool bar. Det är tyskland så folk dricker öl över allt hela tiden. Och staden är full av konstiga kontraster, det är en huvudstad men det är den fattigaste delen av landet,  och skillnader mellan öst och väst dyker upp lite här och var och påminner en om en inte allt för avlägsen tid. 
 
Unika platser för mat och dryck:
Som nämnt i inledningen är öl en viktig del i vardagen, precis som fika är en viktig del i vadagen här. Och för att matcha det finns det en uppsjö av olika barer och matställen i olika stilar. Här kommer en lista på mina favoriter av dem jag har besökt.
 
1. Mien haus am see
Egentligen en helt vanlig bar, men det som gör att den hamnar på listan är inredningen. Den stora delen av lokalen är som en stor läktartrappa och det är denna som står för de största delen aav sittpltser. Här kan man sitta och hänga och kolla ut över golvet och bardisken (sjukt mysig stämmning).

2. Clärchens Ballhaus
Detta är en restaurang, bar och dansklubb (och då menar jag dans). Detta är nämligen en gammal bal och danslokal från tidigt 1900-tal men som nu har fått nytt liv. I trädgården på framsidan är det uteserverig bland rosor och ljusslingor och på insidan finns de gamla danssalarna kvar med både speglar och kristallkronor. Ett helt fantastiskt ställe!

         Tajikistan Tearoom                                                                   Clärchens Ballhaus


3. Tajikistan Tearoom
Njut av en måltid eller en tecermoni vid de låga borden och kuddarna på golvet i denna tadzjikistanska restaurangen.

4. Flakes Corner
Om man inte har ätit frukost när kl är 5 på eftermiddagen är detta den ultimata destinationen. Här kan du få alla typer av kombinationer av flingor, mjölk och topping som du kan tänka dig och mycket mer. Ett kul alternativ till en vanlig fika helt enkelt, för det är helt klart mer socker än mat.

              Flakes corner


Saker att göra av den mindre turistiga typen:
1 Mauerpark flea market
Varje söndag är här en gigantsik loppnarknad där man kan köpa allt från kartor som hängt i klassrum till senaste hipstermodet. Här finns mat och dricka (öl) och det myllrar av folk, men det absolut bästa med den här platsen är "scenen" vid den stora gräsplanen där olika framträdare ställer upp shower (som en organiserad form av gatuunderhållning). När vi var här så var det en kille från Nya Zeeland som gjorde ett akrobatiskt cirkusnummer. En helt oplanerad och otippad grej att snubbla över men han var hur grym som helst och det bästa var hans förmåga att prata med publiken och ständigt levera klockrena skämt om sitt egent framträdande.

2. Spreepark
Jag hade inte tid att utforska denna plats på nära håll utom såg det bara på avstånd. Men detta är en övergiven nöjespark som ligger vid floden spree (den på bilden) i Berlin. Flera åkattraktioner står nu bara helt övergivna inne på området och det mest ikoniska är pariserhjulet som nu bara snurrar sakta i vinden.

  Pompeji Utomhusbio (detta var reklam inte filmen vi såg)            Pariserhjulet i Spreepark och floden Spree


3. Pompeji Utomhusbio
Av en händelse hamnade vi på denna plats som innehåller barer, konstutställning, hippiefest, koncerter och ja en utomhusbio. Vi kom hit för att se på en koncert men blev helt förälskade i denna galna plats så vi var tvugna att komma tillbaka dagen efter och kolla på utomhusbio. Denna plats är nog den mest annonyma på listan men ett verkligt fynd likaså!

4.Teufelsberg
Detta måste vara en av de mest bisarra platser jag någonsin besökt. Det är så många lager av konstighet att jag knappt vet var jag ska börja. Men det är oxå en av de häftigaste upplevelserna jag har haft just för att det är sååå unikt. Detta är den högsta punken i Väst-Berlin. Men detta är inte en naturlig kulle eller berg. Efter kriget när staden var uppdelad i Öst och Väst var man tvugen att göra sig av med alla söndersprängda hus någon stans. Och eftersom Väst bokstavligen var omringad av väst hade de inte så mycket val än att lägga allt på hög. Och en stor hög blev det, högsta kullen i Väst-berlin. Det var lager ett av konstighet men inte ens närheten till allt. För på den här kullen står en övergiven bevakningsstation byggd av NASA. En övergiven spioneringstation som nu har förvandlats till en turistattraktion. Inne i byggnaderna har olika grafittikonstnärer målat oika motiv överallt så det sprakar av färg på den förfallna byggnaden mitt i skogen. Och som att toppa av allt så är den översta kupolen ortfarande intakt vilket gör att den har en helt utomjordisk akustik och eko. Det var nästan en religös upplevelse att se hur människor förändrade sitt beteende när de kom hit och slutade komunisera i tal och i stället experimenterade med olika former av ljus som fingerknäppande och visslingar. Det går knappt beskriva denna plats med ord så jag avslutar det här inlägget med några bilder härifrån och säger det igen detta är en av de coolaste men mest bisarra platsen jag varit på! 
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Wow vad fint! Så kul att få bilder på alla galna och coola grejer du berättat om! :)

Kommentera här: