Berlin!

 
 

Som jag nämde i mitt inläg om München så var jag i Berlin för ett par veckor sedan och det förtjänar helt kalrt ett eget inlägg. Problemet jag har haft är dock att jag gjorde så mycket roligt, udda och spännade att jag skulle kunna skriva hur mång olika inlägg som helst så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få ihop allt till ett bra sammanhängade inlägg. Men min plan är i alla fall att skapa en sorts reseguide där jag tipsar om olika saker att se och göra i Berlin. Så om du är sugen på att åka dit kanske det kommer till nytta och annars kanske du blir sugen på att åka dit efter att du har läst klart.
 
 
Sevärdheter av den vanliga turistiga typen:
Vi börjar väl denna "reseguide" med sånt man Berlin är känt för och saker man borde se. Jag spenderade fredagen i strålande solsken och stekande hetta med att promenera genom praktiskt taget hela Berlin och besöka alla dessa sevärdheter. Den promenaden var 16 km och tog 6 timmar inkluderande shopping och fotograferande så om man inte känner för att ta död på sina fötter går det lika bra att ta lokaltrafik.

 
 
1. Tiergarten:
Berlins central park. Detta är en enorm grön oas i staden som man lätt kan gå vilse i på slingriga stigar. Men det är ett helt fantastiskt ställe att urtforska, speciellt när det är så varmt att man drar sig till skugga och välkommnar att bli omsluten av stora träd.
 
 
2. Segerkolonnen:
Besöker du tiergarten kan du oxå pricka in två sevärdheter till. Den första är Siegessäule eller Segerkolonnen ett monoment som står i den stora rondellen i parken och som är ett mycket tacksamt fotoställe.
 
 
3. Brandenburger Tor:
Detta är det andra sevärdheten du kan pricka in med ett besök till tiergarten och detta är kanske det allra störtsa måstet för en resa till Berlin. Brandenburger Tor är lite av Berlins stärsta kännetecken och att inte besöka det är som att inte besöka eifeltornet i paris eller frihetsgudinnan i New York. Och jag måste säga att gå igenom porten är en häftig känsla trots alla turister.
 
4. Reichstag:
Berlins rikstadsbygganad har oxå blivit en av de största turistattraktinerna och med sin pampiga fasad med glaskupol kan man förstå varför. och i och med att den ligger ett stenkast från Brandenburger Tor är det lätt att få med i sin sightseeing tur.
 
5. Holocast memorial:
Ett nyare inslag i Berlins sevärdheter men likväl ikoniskt och framför allt mäktigt. Det är en så himla speciell känsla att gå på den ojämna marken mellan blocken som lutar snett in över en och stänger ute sorlet av staden och omsluter en i en lite kuslig tystand. Det känns som att man är helt ensam när man går runt där tills man plötsligt nästan krockar med en annan männniska som dyker upp runt en krök. För alla blir liksom tysta när man går runt här och det är en plats man måste uppleva för att förstå känslan man får.
 
 6.Museum Island:
På denna ö som namnet kanske avslöjer ligger det flera museum. Men även om man inte är sugen på att gå på museum rekommenderar jag ett besök hit för bygganderna här är helt fantastiskt vackra och det kryllar även av olika gatumusikanter och andra uppträdare här. Jag fick bl.a njuta av Bethoven på elgitarr, vivaldi på fiol samt jazz och klassik musik på ett horn. Det var oxå i en liten park här som jag parkerade mig själv efter 6 timmars promenerande, jag var så slut att jag låg på gräset i två timmar och till och med somnade en stund.
 
7. Alexanderplats och Tv-tornet
Dessa två sevärdheter hör liksom ihop. Och är två andra ikoniska Berlin sevärdheter. området kring Alexanderplats bjuder oxå på en hel det bra shopping så om det är shopping man är ute efter rekommenderar jag en tur hit. Det finns affärer så som primark och TK-max, men oxå olika marknader. När jag var här var det till exempel afrikansk marknad.
 
8. Berlinmuren, East side gallery
Och vad vore väl ett besök till Berlin utan ett besök till berlinmuren. Självklart finns inte muren kvar idag men längs med hela sträckan den gick är den utmarkerad med gatsten och på flera platser finns der minnesmärken i olika konstformationer. så det går i proncip inte att missa att snubbla över muren, gränsen mellan öst och väst i ett besök till Berlin. Men jag tycker att om man verkigen är ute efter att "se" muren så ska man ta sig till east side gallery. Här är flera km av muren bevarad och den har dess utom blivit prydd av olika graffittikonstnärer. Så det är som att besöka ett konstgalleri och en historisk plats på samma gång.
 
9. Checkpoint charlie
En av tre platser det gick att korsa muren med rätt dokument. Denna plats har tack vare sin historiska vikt blivit återuppbuggd för att likna sitt ursprung och är idag en riktig turistfälla men kunde inte skriva den här listan utan att nämna den.

 


Hmm har börjat inse hur omfattande detta inlägg kommer bli så vi tar del 2 i till onsdagen då tipsar jag om lite mer udda och spännande resemål och sevärdheter i Berlin! Hoppas ni tyckte detta var något intressant så ni står ut med ett inlägg till, lovar att del två kommer innehålla mycket mer otippade grejer.
 

Kommentera här: