Bind en Midsommarkrans

 
Tycker inte det blir midsommar utan kransar i håret. Det kanske har att göra med att jag jobbar som florist och att blommor är en viktig del av vardagen. Men tror ännu mer att det beror på att mamma gjorde kransar till mig och min syster varje år när vi var små och sedan lärde hon oss så vi kunde börja binda våra egna. Kransarna som man gör i butik med ståltråd både som stomme och för att binda fast blommorna med är inte "äkta" midsommarkransar i mina ögon. Jag har lärt mig binda kransar bara med själva blommorna och det är minst lika enkelt men av någon anledning blir folk ofta helt förundrade över att man kan binda en krans utan att använda snöre, ståltråd eller någon typ av stomme. Så idag tänkte jag visa hur jag gör midsommarkrans i hopp om att sprida lite kunskap eller i alla fall midsommarkänsla!
 
Om det är någon mer än jag som har haft Linneas Årsbok så har ni kanske lärt er att binda maskroskransar. I så fall har ni koll på hur jag bär mig åt för att binda mina midsommarkransar. Men om detta inte sa dig någon ting så går tekniken ut på att man binder fast blommorna genom att snurra fast dem med sin egen stjälk. Och jag rekommenderar starkt att prova tekniken med maskrosor första gången för de är så tacksamma blommor när de kommer till detta.

 
 
Steg ett är att gå ut och plocka blommor. Det är viktigt att faktiskt plocka blommor själv och inte köpa dem i butik av två anledningar. Första anledningen är att blommor man köper har en mycket hårdare stjälk som inte går att böja tillräkligt mycket utan att den knäcks. Och andra anledningen är att det är så himla mysigt att hoppa runt på en äng och plocka blommor så varför skulle man välja bort den upplevelsen. De ändå blommorna jag faktikst köper i butik är blåklint för att det är nästan omöjligt att hitta i vilt tillstånd där jag bor.

 
 
När du nu har samlat dina blommor och ska börja binda din krans är det bara att välja ut två blommor med mjuk stjälk och tydliga blommhuvuden.
 
Lägg den ena blomman på den andra blommans stjälk med blommhuvudena tätt ihop. I det här exemplet ska prästkragens stljälk snurras runt rödklövern. Vira stjälken ett varv runt årästkragens huvud och lirka sedan ner stjälken mellan de båda blommornas huvuden. När du är klar så lägger du de båda stjälkarna parallelt i handen och sedan är det bra att hålla emot med tummen på bindstället på prästkragen tills du sätter dit en ny blomma.
 
 
Sedan är det bara att upprepa samma process. Och vips kommer en en längd av blommor som är surrade efter varanda skapas.

 
 
Jag tycker det är bra att försöka varva de olika blommorna och jag brukar göra kransen ca två blommor bred. Man kan också ha i strån och andra blommor som inte går att vira runt sig själva. Då får man lägga dem längs med kransen och sedan fästa dem med en annan blomma. När du har kommit en bit på väg kommer kransen att se ut så här på baksidan.

 

Glöm inte att mäta den runt huvudet efter ett tag så du inte gör den för stor. När första och sista blomman nästan möts när du provar kransen har det blivit dags att fästa. Och det är nu den pilliga biten kommer. klipp av de längsta stjålkarna en bit och se till att helst ha stjälkar i lite olika längder när du börjar fästa. Nu gäller det att försöka lirka in stljälkarna i de olika öglorna på baksidan av kransen. Du vill variera med att stoppa in dem i de första fyra öglorna på kransen beroende på stjälkens längd. Kransen är tunnare i början och öglorna brukar vara relativt lösa så det borde gå at få in tre fyra stjälkar i varje, men var försiktig så de inte går av.

 

När kransen ser ut såhär är det bara att fårsiktigt dra åt de olika stjälkarna så att kransens början och slut går ihop och sedan gäller det att fortsätta fläta in stjälarna i öglorna för att kransen ska bli helt fäst och så att det inte sticker ut någon stjälkbit. Det kan vara bra att spara någon blomma till fästningen ifall något lossnar.

 

Sedan har du en vacker egengjord midsommarkrans helt utan ståltråd eller annat krafs vilket betyder att du kan slänga den rätt på komposten när dagen är över!
 
 

Kommentera här: