Trollhättan

Jag ljuger om jag säger att Trollhättan är en av mina favoritstäder. Så jag fäller inga stora tårar över att flytta här ifrån. Ber om ursäkt till alla stolta Trollhättebor som blir upprörda av att läsa detta, men det är alldeles för tråkigt centrum och för lite hav för min del. Men med det sagt så finns det ändå vissa saker här som jag gillar så här kommer en lista med mina topp fem saker som jag kommer sakna när jag flyttar ifrån Trollis (att säga att man bor i trollis kommer nog på hedersplats tycker det är så gulligt)

 

  1. Att bo supercentralt är något jag kommer sakna. Har bott precis på gågatan som är centrum i Trollhättan vilket innebär att jag haft 2 min promenad till matbutiken och gallerian, 5 min till alla bussar, och 5 min promenad till Högskolan.

  2. Det är supernära till Göteborg. Hmm insåg att det kanske inte är det bästa sättet att tala för Trollhättan när den andra punkten på listan innebär att man snabbt kan ta sig här ifrån till en annan stad. Men hur som helst är det något som jag har gillat, att kunna ta tåget in till Göteborg bara över en eftermiddag har vart supernice och det kommer bli betydligt krångligare från Strömstad.

  3. Mejeriet. Detta är det perfekta stället för en fika, lunch eller bara ett mysigt ställe att hänga på. Den coola inredningen är hela grejen och det har mysfaktor 100 i mina ögon.

  4. Strandgatan är ett annat guldkorn vad gäller mat och mysfaktor. Speciellt nu när sommaren har dragit igång är detta det ultimata stället att hänga på. Förutom att maten är jättegod så har de den största uteserveringen i hela Trollhättan och den ligger längs med kanalen och har kvällssol, vad mer kan man önska liksom!


  5. Älvrummet. Och till sist har vi det som jag kanske kommer sakna mest Trollhättekanal och älvrummet. Minus psykbryten man får av alla broöppningar så tillför Trollhättekanal så mycket till en skön stämning i staden. Det finns så mycket intressanta och spännande vandringsleder runt älvrummet och när man promenerar längs dem kan man verkligen förundras över hur ofta naturen och omgivningen förändras runt om kring en. Ena stunden går man längs kajen mitt inne i stan, sedan promenerar man förbi vattenkraftverken med dess enorma portar och närstan får svindel på den superhöga bron, och så är man helt plötsligt på en stig inne i skogen jämte ett stilla vatten och det känns som att civilasationen är väldigt långtborta. Att promenera i älvrummet är fint alla årstider men att promenera där en kväll på försommaren är helt magiskt och det var så jag valde att spendera min sista kväll i Trollhättan!


     


     
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Haha punkt två ändå ;) Älvrummet är verkligen jättefint! Var där med dig i januari och med Daniel i oktober och var vackert båda gångerna men en tidig sommarkväll låter svårslaget!

Svar: Hehe ja xD Har vart där alla tider på året nu och en försommarkvällar är helt klart bästa tiden att uppleva det :D
theadventuresofmathilda

Kommentera här: