A Darker Shade of Magic

 
I'd rather die an Adventurer than live standing still
 
A Darker Shade of Magic
V.E. Schwab
 
Betyg: 5/5
 
Tre ord som beskriver boken: Magi, Mystik och vänskap
 
Något från boken som jag önskar att jag ägde: Kells kappa som kan bli ett hundra tal olika modeller genom att vändas ut och in på olika sätt. Det ända opraktiska , men roliga är hur han tappar bort saker i fickorna för han inte minns vilken kappa han la dem i eller hur han ska hitta den kappan igen.

Handling:
Världen vi lever i har inte mycket magi längre, men så var det inte alltid. Men när dörrarna till de andra världarna stängdes så slutade magin flöda genom våran värld och med tiden har vi glömt bort den. Den här boken utspelar sig i London. Men inte bara i ett London utom fyra olika varianter av London som var och ett existerar i sin egen version av världen. Kell är en av de sista med förmågan att passera mellan de olika världarna. Hans uppdrag tar honom mellan gray London (vår värld), red London (hans egen värld där magi flödar fritt), och white London (som ocskå är full av magi men där den inte längre är i balans), sen finns det black London, en värld som ingen besöker längre och anledningen till att dörrarna mellan världarna stängdes ifrån första början. Black London blev slukat av mörk magi och efter det förstördes alla spår av den för att den mörka magin inte skulle sprida sig till någon av de andra världarna. Men under en av hans resor får han av misstag händerna på en talisman från black London som innehåller den mörka magin ifrån världen. I ett försök att komma undan människorna som är efter stenen flyr Kell till gray London där han snubblar över Lila bard en simpel tjuv som lever på Londons gator men som drömmer om ett liv av äventyr.

Tankar:
Jag har velat läsa den här boken så himla länge för att jag tycker konceptet verkar så himla coolt och jaghar hört så mycket bra om den. Och att jag äntligen gjorde det nu när jag runt omkring London området kändes ju helt perfekt. Den är verkligen så himla bra, karaktärerna är fantastiska och storyn är så himla unik. Det var lite förvirrande i början att hålla koll på vilket London som var vilket men man lärde sig snart hur de skiljde sig ifrån varandra. Och nu behöver jag inte längre någon som säger vilket London det är utom man märker det på hur saker som luften, ljud eller färg runt omkring är beskrivet. Stämmningen i boken är verkligen allt. Så även om den utspelar sig i en och samma stad får man ta del om fyra väldigt olika världar. Det här är en bok som man bara sugs in i och nu när jag läst färdigt den första boken måste jag ta mig till en bokaffär inom de närmsta dagarna för att köpa de andra två så jag kan få reda på vad som händer. Ett tips är alltså att införskaffa alla böcker på en gång för det tar död på mig att jag inte kunde fortsätta läsa den andra boken så fort jag var klar med den första. En annan sak som definitivt bidrar till stämmningen (kanske framför allt i gray London) är att blckerna inte utspelar sig i nutid. Jag vet inte exakt vilket årtal de utspelar sig på men jag skulle gissa på sent 1700-tal eftersom George III är Kung i gray London och när boken utspelar sig har hans mentala hälsa även börjat lida mot galenskap. Och en effekt av detta är att de har så coola kläder på sig, vilket kanske är en konstig sak att säga efter som det är en bok och jag inte har sett dem. Men de långa rockarna med alla knappar som fladdrar i vinden och alla hattar är så bra beskriva och det bidrar verkligen till estetiken och atmosfären i boken. Faktum är att jag tycker omslaget till boken verkligen fångar hur atmsfären inne i boken verkligen är! Det här är en serie som jag verkligen hoppas blir film eller kanske till och med tecknad tv-serie för den är så estetisk bara som ord att jag verkligen vill se det med mina ögon också.
 
 

Kommentera här: