Jam Jar Posy

När folk får reda på att min utbildning består av en gymnasie examen som florist samt en högskoleutbildning innom politisk vetenskap. Så blir de flesta lite förvirrade för kopplingen mellan dem kanske inte är direkt solklar. Och ska jag vara ärlig var den inte det för mig heller i början men det var lite det som var poängen. Man kan ha mer än ett intresse och man behöver inte bara välja ett att fokusera på under sitt liv. Med tiden visade det sig dock att dessa väldigt olika intressen går att kombinera och det är precis det jag tänker göra i framtiden. Att jobba med hållbar utveckling inom florist branchen är något som blivit allt viktigare för mig och det är precis det jag hoppas på att göra i framtiden. För tillfället vill jag dock fortsätta att lära mig om branchen och jobba som florist.
 
Jag har nu klarat av min tredje vecka som florist hos GoBotanica i Lewes i Storbrittanien. Detta är också det tredje landet som jag jobbar som florist i och jag har redan observerat ett par saker som är helt genialiska när det kommer till hållbar utveckling och återandvändning i blomsterbutiker. Båda dessa saker gör att vi i princip inte har något svinn överhuvud taget. Och för alla som har jobbat i en blomsteraffär vet man att svinn är ett stort problem. Den första grejen som vi gör på jobbet är att spara alla små avbrutna kvistar eller blomhuvuden och har i en liten klump oasis på arbetsbänken för att sedan klistra på med en etikett när vi slå in buketter, mm. Att få en rosenknopp klistrat på sin bukett ser både lyxigt ut och gör kunderna glada, plus att det inte kostar oss något extra för vi hade kastat dem annars. dettta är verkligen något som jag tycker alla borde göra, det är så himla enkelt och det är det dör lilla extra för så många.
 
Nästa grej är det som verkligen drar ner på vårat svinn till i princip noll, Jam Jar Posies. Alla blommor som har blommat ut för mycket för att kunna säljas till fullpris hamnar i en jam jar posy. Vilket är en liten mix av blommor som vi säljer i en glasburk (jam jar) för 10 pund. Burkarna är också en form av återanvändning helt i sig själv vilket gör att jag älskar den här iden ännu mer. Alla i personalen, vissa kunder och även en del restauranger kommer in med glasburkar av ala typer och storlekar för oss att använda, så vi får en glasvas och glasburken blir återanvänd. Alla posies blir olika eftersom glasburken och materialet vrierar varje gång. Men konceptet är det samma och folk älskar dem för de får väldigt mycket blommor för pengarna, de behöver inte leta upp en vas när de kommer hem och det är helt perfekt om man vill  ha något litet på bordet när man har gäster eller bara vill ge någon något litet men fyllt av glädje. Jag tänker definitivt ta med mig den här iden i framtiden och om den kan inspirera andra florister är det bara toppen, för detta är hållbart tänkande på så många nivåer!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Ah vad smart! Vi gjorde "svinnbuketter" där jag jobbade innan och sålde billigare och var låga och kompakta med förra veckans rester. Men vi kunde absolut bli ännu bättre och båda grejerna du nämner är ju geniala!

Svar: Å så bra! Ja detta är ju verkligen win win grejer :D
Mathilda

Kommentera här: