Lyssna och Läs

Som en kombination av inspiration från bok tagg videos på Youtube och Julias senaste inlägg om att dela med sig av musik. Så kommer jag idag tipsa om både musik och böcker. Ibland när jag läser på en plats där det är helt tyst eler om det tvärt om är fullt med ljud och folk som pratar så tycker jag om att lyssna på musik på samma gång som jag läser. Det funkar ju inte med vilken typ av musik som helst, utom instrumental filmmusik har jag kommit fram till funkar som allra bäst för att det skapar stämmning och hjälper koncentrationen itsället för att stjäla fokus. Det allra bästa är ju om man kan lyssna på filmmusiken som hör till den boken man läser. Många böcker som jag läser har dock inte gjorts till film och då får man finula lite på vilken typ av stämmning man tror sig passa. 
 
Detta är tips på musik som jag tycker passar till den mesta typen av läsning:
Legend of Korra soundtrack
Lily´s Theme, Harry Potter
Pride and Prejudice, Dario Marianelli

Men för att göra dagens inlägg lite roligare tänkte jag dela med mig av några av mina favoritlåtar + böcker som jag tycker "matchar" dem, antingen i form av text eller stämmningen och melodin. (Försökte få en ganska blandad mix, både av låtar och böcker, detta var verkligen superroligt och klurigt på samma gång!). Så mitt tips är lyssna igenom låtarna, om du gillar något kolla in boktipset för det kanske passar dig också.
 
 
 
Always in my head - Coldplay
Strange the Dreamer - Laini Taylor
(Den här matchningen var både lätt och svår, för jag visste inte vilken av låtarna ifrån Albumet som passar bäst, så rekommenderar egentligen hela Ghost stories för den här boken, plus kan vi prata om hur bra omslagen matchar!)
 
Homeless - Maria Mena
The Host - Stephanie Meyer
(Har inte tänkt på hur bra den här låten verkligen passar till den här boken innan jag skrev det här inlägget, hela texten är som gjord för att beskriva den här boken)
 
Radioactive - Imagine dragons
Shatter me - Tahereh Mafi
 
All we do - Oh Wonder
Everything, Everything - Nickola Yoon
 
Don't Move - Marit Larsen
On the other side - Carrie Hope Fletcher
 
Summertime - Ella Fitsgerald, Louie Armstrong
Aristotle and Dante discouvers the secerets of the universe
 
The Catepillar - The Cure
Alices Adventure in Wonderland - Lewis Carrol
(Den här låten passar klockrent men på samma gång kändes det nästan som ett skämt att ta med det, kanske på grund av den knasiga tonen på både låten och boken, har en känsla av att the Cure kanske var inspirerad av Alice i underladet när de skrev den här låten)
 
Pumped up Kicks - Foster the people
Starflight - Melissa Landers
(Vet inte helt vad som fick mig att matcha dessa två, de har egentligen inte så mycket att göra med varandra men på samma gång passar det jättebra. Tror det hade med attityden i låten som passade superbra med boken, jag menar boken innehåller rymdpirater!!)
 
Everything at Once  - Lenka
Anne of Greengables - L.M Montgonery
(Har en känsla att detta är något Anne hade kunnat sjunga om hon levde i våran tid)
 
Fidelity - Regina Spector
Resistence is futile -  Jenny Colgan
(Även om texten inte stämmer överrens till 100% med handlingen i boken så påminner mig den om huvudkaraktären Connies personlighet) 
 
 
Dela gärna med dig av en favorit låt så ska jag se om jag kan hitta på ett boktips!

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

nej men vilken cool idé! Ska fundera på det här till kommande böcker jag läser! och ska kolla upp de låtar som du kopplat till böcker (eller sett serien/filmen) jag läst :D

Svar: Ja gör det! Det är lite som att man får bestämma soundtracket till sin dröm filmatisering av boken.
Mathilda

Kommentera här: